Поколението Z не търси заплата и началник, а среда и вдъхновители

Поколението Z не търси заплата и началник, а среда и вдъхновители
Публикация   08 Май, 2025   /     akcent.bg   /     26

Когато вкъщи не даваме самостоятелност на децата си, не им правим услуга

           До няколко години години представителите на поколението Z ще съставлява над 30% от работната сила. Това е най-дигиталното, най-толерантното и най-бързо адаптиращо се поколение. Поколението Z е най-лоялното поколение, но не е намерило своята среда, отношение и подходи. Когато тези неща отсъстват, младежите често ще сменят работата си и ще търсят други неща като заплащане, защото търпението вече е напълно различно от предходните поколения. Това заяви Цветелин Николов, HR експерт и предприемач, в предаването „В развитие“ с водещ Антонио Костадинов.

Представителите на генерацията виждат лидерите не като на началници, а като на вдъхновители и дори приятели. „Тогава са готови да се доверят и да приемат съветите и насоките“, казва Николов. Въпреки това съществува „съвсем нормална дупка“ в комуникацията между младежите и поколението X (родени между 1965 и 1980 г.). Това се дължи и на изградените навици и очаквания от родителите на младите. Според него, свръхзакрилата у дома понякога води до липса на самостоятелност.

   „Когато вкъщи не даваме самостоятелност на децата си, не им правим услуга, защото когато сме на работа, очакваме човекът отсреща да бъде самостоятелен.“

Подобни изкривявания водят до факта, че 20% от интервютата за работа у нас се провеждат в присъствието на родител. Гостът заяви, че адаптацията към нуждите на поколението Z трябва да е двустранна и не може да се случи дистанционно. За да се учат, на младежите им е нужен ментор, който да представя конкретика в заданията и обратна връзка. Това няма как да се случи онлайн.

    „Поколението Z е изключително дигитално и свободно комуникира онлайн, но когато става дума за комуникация очи в очи, масата не е толкова смела, няма достатъчно аргументи и почти не задава въпроси. Един добър ментор трябва да разбере това и персонално да реагира, за да имаме обучен специалист.“

Най-дигиталното поколение и най-силно натоварено от информационния шум в ежедневието им. Това прави неговите представители уязвими към прегряване.

   „Те имат изключително много информация около себе си, която затормозява, и се чувстват пренатоварени.“

Изкуственият интелект също оставя силен отпечатък. Според Николов при автоматизация и роботизация ще видим навлизането на изкуствения интелект все повече и в производството.

   „Ако тукашният бизнес иска да е конкурентен, той няма как да не вкара изкуствения интелект в оперативните ежедневни задачи.“

В отговор на това внедряване на новите технологии HR експертът очаква големи съкращения в следващите две години, след които от пазара на труда ще отпаднат служителите, които не се развиват и адаптират.

    „В рамките на две години очаквам много големи съкращения, които поне 4 пъти да вдигнат безработицата, особено в сектори с висококвалифицирана работна ръка.“

   Това поражда и т.нар. AI тревожност. „Хората от паника се записват на обучения и курсове, които е възможно да не са ценни след няколко години“, заявява гостът. Ако в началото тенденцията за трупане на знания и сертификати да има без реалната нужда е била по-характерна за по-младите в момента все повече възрастни над 40-50 години искат да се доразвиват и преквалифират, но по този начин навлизат в конкуренция с поколението Z, което тепърва навлиза на пазара на труда.

   Според Цветелин Николов ценени са служители, които са адаптивни, отворени за промени и с твърди и меки умения, с които в момента представителите на поколението Z компенсира липсата си на професионален опит.

   „Работодателите са все по-отворени за хора за хора с желание, с умения и ценности, но и представителите на поколението Z търсят именно така среда.“

 


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha