Сряда, 30 Април 2025

Защо пътят Русе - Търново достигна рекордна цена близо 3 млрд. лв.?

Защо пътят Русе - Търново достигна рекордна цена близо 3 млрд. лв.?
Публикация   30 Апр, 2025   /     akcent.bg   /     118

Бившият министър Цеков: Заложена е корупционна надбавка от 24 милиона лева на километър

        Регионалният министър Иван Иванов обясни, че рекордната цена се дължи на "пазарни цени" и ръст на инфлацията.

       За изграждането на магистралата ще бъдат изградени редица съоръжения, което допълнително обяснява високата цена.

        Бившият регионален министър Андрей Цеков коментира, че разликата в цените с предишни договори е огромна.

    В България има поне три села на име Градина. Едното е в Пловдивско, другото в област Плевен, до река Вит, а третото - в област Велико Търново и е със старо име Стефан Стамболово. Близо до това село някога, в неопределеното бъдеще, ще се построи най-големият пътен възел в България. Той ще свързва две магистрали за втори път на територията на страната - става дума за "Хемус" и за тази между Велико Търново и Русе. Първият е между "Тракия" и Марица". И двете северни магистрали все още са далеч от готови, че да се свържат, но именно този възел се оказва една от основните причини за рекордната прогнозна стойност на търга. 

    Бившият министър Цеков : Заложена е корупционна надбавка от 24 милиона лева на километър

    Това поне твърди регионалният министър Иван Иванов в отговор на парламентарен въпрос на депутата Андрей Цеков от ПП-ДБ. Агенция "Пътна инфраструктура" обяви търга за изграждане на последната отсечка от магистралата, която още не е възложена - 60 км от Бяла до Велико Търново,

Най-скъпият път в историята на България – така вече наричат бъдещата магистрала Русе – Велико Търново. Последният участък от трасето ще струва рекордните 2,967 милиарда лева без ДДС, което прави почти 50 милиона лева на километър. Цифрата предизвика бурни реакции и обвинения в корупция от експерти и граждани.

Скандалното поскъпване стана ясно след обявяването на тръжната процедура за участъка между Бяла и Велико Търново. Обществената поръчка е отворена до 13 май 2025 г., но финансирането за проекта не е осигурено изцяло, а срокът за завършване е едва след 2030 г.

  "Реалната стойност на новата магистрала би следвало да бъде около 25–26 милиона, а не 50 милиона. Тук имаме, бих казал, заложени 24 милиона корупционна надбавка на километър," коментира той.

   Цеков подчерта, че дори с добавена инфлация, скокът в цената е необясним спрямо предишните участъци на същата магистрала, където километър е струвал между 19 и 22 милиона лева.

                            Геолозите не виждат обективни причини за поскъпването

Официалната версия за сложни геоложки условия също беше поставена под съмнение от експерти от Българската академия на науките.

Проф. Йордан Евлогиев от Геологическия институт към БАН заяви, че льосовите почви, които биха могли да оскъпят строителството, са по-проблемни в северните участъци (Русе–Бяла), а не в най-скъпия южен участък (Бяла–Велико Търново).

                         Обществото реагира остро

Социалните мрежи и медиите бяха залети с негативни коментари след обявяването на цената. Финансистът Владислав Панев написа в социалните мрежи: "България със световен рекорд – магистрала за 50 милиона лева на километър! Имаме пари, угаждаме си. Сега сериозно – нагло и безумно е това."

Премиерът Росен Желязков призова всички, които разполагат с доказателства за нередности, да ги предоставят на прокуратурата.

                       Неясно бъдеще за проекта

   Въпреки сериозните въпроси относно цената, магистралата Русе – Велико Търново остава стратегически важна за Северна България и за цяла Европа. Очаква се част от средствата да бъдат търсени по европейски програми, но конкуренцията за тези фондове е силна.

Обществото очаква прозрачност и гаранции, че този път парите ще бъдат похарчени ефективно, без съмнения за корупционни схеми и източване на публични средства.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още