Професионалната гимназия по механотехника „Юрий Гагарин“ бе домакин на семинар на тема „Аз ще бъда отговорен шофьор“. На дискусията присъстваха десетки ученици от русенски училища, а лектор бе автомобилният състезател, многократен победител в национални ралита, планински и шампионат на затворен маршрут Илия Царски.
Илия Царски отново в Русе, в ново амплоа, като човек, който показва и учи подрастващите как да се управлява автомобил бързо, но безопасно. Ето какво сподели той пред Акцент.БГ:
Да, Русе е любимо място на Илия Царски. Тук бе положено началото на успешната ми състезателна кариера, дълъг и успешен път на автомобилен пилот.
Този път съм тук, за да споделям знанията си, натрупани в дългогодишната кариера пред младите бъдещи водачи. Да, определям се и като инструктор, и като преподавател. Аз съм лицензиран старши треньор съм по автомобилен спорт, което ми дава възможност да уча младите да бъдат внимателни, да спазват правилата за движение и да опознават материята АВТОМОБИЛ. Автомобилът е едно оръжие, което ако не се използва правилно, може да ни нарани.
Илия Царски е лице на кампанията „Аз ще бъда отговорен шофьор”, инициирана от Министерството на образованието. Русе е домакин на петия кръг, като началото бе миналата година.
Да се върнем на пистата, на Писта Русе, какви спомени имаш оттук?
За мен Писта Русе е най-добрата в България. И сега изпитал вълнение, когато влизах в Русе и минах по част от трасето. Израстнах в Русе и може би затова е мой любим град. Ще се възползвам от възможността да поздравя всички мои приятели, фенове, автомобилни пилоти и да и да отправя апел към подрастващите да не бъдат състезатели на пътя.
Да бъдат внимателни и отговорни. Особено с наближаващите абитуриентски балове- да бъдат толерантни.
Да засегнем и една щекотлва тема- автомобилният спорт и той се раздели на две- какво е положението в момента?
Преди месец Българската федерация по автомобилен спорт имахме отчетно- изборно събрание и за председател преизбрахме Калоян Станчев. При нас са 45 клуба, като само 5 са против. Малко са, но стопират дейността на федерацията- без лиценз сме и ние, и те.
Сега няма състезания, но се мисля, че скоро ще има...
Скоро звучи в случай доста философски... колко скоро, тази година ще има ли?
Да,смятам, че ще има. До колкото зная, вече се водят разговори с новия министър на спорта.
Пари за автомобилен спорт има ли, каква е ситуацията от този аспект? Какво е издръжката на един пилот за един сезон, като теб?
Ако говорим за доказани пилоти, които притежават качества, имат постижения, при тях е по-лесно. Спонсори, любители на този спорт се намират все още.
Колкото до мен- ние сме голям екип, най-големият на Балканите. Имаме 10 расови състезателни автомобила, серия E max. Затова са ни необходими сериозни договори- автомобилите са изключително скъпи. Като пример ще дам, че само една гума струва 500 евро, а на нас ни трябват 20 гуми, за да може да се отговори на всички настилки, температури.
Кои са ти най-сериозните конкуренти в твоя клас?
Всички. Научен съм така- всеки един, който сложи каската и седне в състезателния автомобил, е достоен конкурент. Имена не мога да коментирам... Разбирам какво ме питате, но няма да коментирам. И пак ще апелирам да бъдем отговорни и толерантни. Колите са ни с изключително динамични качества- на старта са дори по-бързи от тези на формура 1- 800- 900 к.с., ускоряват се от 0до 100 км. от 1 сек. до 1,8-2 сек. Затова пилотите трябва да се пазим.
Годините вървят, как се поддържа добра спортна форма?
Чувствам се още млад, и силен, и можещ... Наскоро ме питаха докога ще се състезавам и отговорих, че ще е докато все още побеждам. Последната ми шампионска титла е от преди 2 години от пистовия шампионат. С нея станаха вече 20...
Бъди здрав и все така успешен!
Благодаря!
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай