Вторник, 24 Декември 2024

На дъното на икономическите очаквания

Публикация   26 Септ, 2012   /     akcent.bg   /     392

Песимизмът на българите е достигал критично ниска точка, показва проучване на международната компания GfK

Икономическите очаквания на българите остават песимистични, а финансовото състояние на все повече от тях се влошава. Това ги кара да бъдат предпазливи при използване на финансови услуги и продукти, което пък държи България на предпоследно място по проникване на банково посредничество в Централна и Източна Европа, показва проучване на международната компания за пазарни проучвания GfK.

            Финансови ограничения

     Според данни на компанията от юли 2012 г. нараства делът на хората в България, които описват като затруднено положението в своето домакинството. В момента 43% просрочват плащането на месечни сметки спрямо 37% преди две години. Нараства и делът на хората, които заявяват, че през последните 12 месеца член на домакинството е бил съкратен (16.5% през юли 2012), а други 25% са изпитали намаление на доходите.

    В ситуация на затруднено финансово положение българинът редуцира първо разходите за забавления, почивка и пътувания. Близо 60% посочват, че разходите им за тези активности са намалели през последната година, 53% се хранят по-рядко навън, други 50% са ограничили харчовете за дрехи и обувки. Сред останалите услуги, които се преосмислят на фона на затегнатия бюджет на домакинството, са застраховките и разходите за образование.

     Все повече песимизъм

   На този етап очакванията на потребителите остават песимистични и това оказва влияние върху тяхното финансово поведение, посочват от GfK. Използването на кредитни продукти, които се оказват силно зависими от финансовото състояние на домакинствата, не бележи промяна през последните две години.

    Обвързаността с външни фактори като събитията, разтърсили редица европейски страни като Гърция, Испания, Италия в края на миналата и началото на тази година, оказват ефект върху българската икономика.

    В резултат на тези събития икономическите очаквания, очакванията за приходите и намеренията за покупка на населението се понижават. С по-бавни темпове нараства и ползването на различни банкови продукти. Икономическите очаквания в момента са достигнали критично ниска точка (-32 пункта), близка до най-ниските нива от 2009 г. Повишават се и очакванията за ръст на цените в следващите 12 месеца.

    По предпазливо с финансовите продукти

    Заради влошената финансова ситуация и очаквания България се нарежда на предпоследно място по проникване на банковото посредничество в цяла Централна и Източна Европа с ниво от 59%. След нас е само Румъния (с 56%). Средното за региона ниво на използване на банкови продукти и услуги от населението е 80%. Със 100% банково проникване е Словения, като след нея се нареждат Австрия (98%), Хърватия и Чехия с по 90%, Словакия (88%).

   Заради кризата и темпът, с който нараства ползването на различни банкови продукти, е по-бавен. От друга страна обаче, това означава, че България е сред страните с голям потенциал за привличане на нови банкови клиенти, особено сред по-ниските възрастови групи, посочват в изследването си от GfK.

   В същото време, което е резонно, в България е отбелязан сериозен ръст на употребата на банкови карти – към момента 50% от населението използват дебитни карти в сравнение с 40% през 2009 г. От компанията посочват, че основната употреба на дебитни карти тук е през банкомат.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha