Цената на отсечката е над 5 пъти по-висока от първоначалните прогнози.
Магистралата ще бъде най-скъпата в България - 133 км за 4.5 млрд. лв.
Срокът за завършване е след 2030 г., а източникът на финансиране все още не е ясен.
Както обеща миналата седмица, Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви поръчката за последната част от магистрала Русе - Велико Търново. Дотук добре, но това, което изненадва, е цената. Дължината на последната отсечка, останала за възлагане (за станалата част има договори с изпълнители), е 60 км, а прогнозната стойност е 2.967 млрд. лв. без ДДС. За сравнение - останалите 76 км, за които бяха сключени договори през есента на 2022 г., са възложени за 1.53 млрд. лв. без ДДС.
През 2021 г. в отговори до "Капитал" АПИ твърдеше, че цената на този участък ще е около 555 млн. лв., но очевидно към днешна дата цената ще се окаже повече от пет пъти по-висока.
"Капитал" изпрати въпроси до пътната агенция на кои конкретни елементи и фактори се основава този скок в цената. Така засега това се превръща в най-скъпата магистрала в България - 133 км за 4.5 млрд. лв. Цената, разбира се, може да падне (но едва ли много), след като фирмите подадат офертите си, тъй като АПИ ги оценява и по ниските цени
Засега източникът на финансиране на отсечката е неясен, като скоро би трябвало АПИ да изпрати апликационна форма за средства по оперативна програма "Транспортна свързаност". Там се очаква обаче България да получи около 1 млрд. лв, които трябва да се поделят между магистралата до Русе и тунела под Шипка.
Срокът за проектиране и строителство е 1770 дни, или близо пет години. Ако се прибави времето, за което ще се сключи договор, което приблизително отнема поне година, магистралата ще е готова след 2030 г., като дори това звучи като оптимистичен срок. Поръчката включва техническо проектиране, изготвяне на ПУП-Парцеларен план, както и строителство. Изготвянето на ПУП намеква, че отчуждението по терена не е приключило. Това значи, че срокът за завършване на отсечката може дори да се увеличи.
Търгът: високи обороти, нисък опит
Търгът е разделен на три позиции, а крайният срок за подаване на оферти е 14 май 2025 г. По изчисления от документацията тунели и виадукти са около 11.5 км, т.е. едва ли съоръженията са обяснението за изключително високата стойност на проекта.
Първата подотсечка е дълга 23.8 км, от които малко над 3 км са големи мостови съоръжения и виадукти с дължина над 100 м. Прогнозната й стойност е 995 млн. лв. без ДДС. Тук изискването към кандидатите да я построят е да имат поне 900 млн. лв. оборот за последните три приключили финансови години, като половината да е от строителство на пътища или жп.
"Глоби за неспазване на изискванията на NIS2 и DORA? Ние знаем как да ги избегнем
Вторият подучастък е от пресичането с магистрала "Хемус" до пресичането с път I-4. Приблизителната дължина на участъка е почти 21 км, от които 2.9 км са големи мостови съоръжения и виадукти с дължина над 100 м. Неговата прогнозна стойност е 951 млн. лв. За тази позиция строителите трябва да имат 850 млн. лв. оборот за три години, половината от който от строителство.
Третата позиция е за отсечката от пресичането с път I-4 (който минава от Ловеч през Търново и към Търговище) до пресичането с път II-55 чрез пътен възел. Приблизителната дължина на участъка е 16.3 км., от които около 3.3 км са големи мостови съоръжения и виадукти, като тук има и тунели с дължина от около 2.2 км. Прогнозната цена на този подучастък е 1.021 млн. лв. без ДДС. Минималният нужен оборот на кандидатите тук е 930 млн. лв. за три години, отново половината от които от строителство.
Офертите ще се оценяват по обичайния начин за АПИ. Единият критерий е "за качество" - т.нар. "Оценка по технически показатели за проектиране и строителство" с тежест 40%. Този критерий често е критикуван от фирми от бранша като субективен.
Иначе предложената цена ще е с тежест 60% в крайното класиране. Строителите ще трябва да докажат и доста малко опит, особено предвид огромните финансови обороти, които трябва да са натрупали. За последните три години фирмите трябва да са проектирали и построили поне 2 км с габарит поне Г20 (обичайният магистрален габарит/.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай