Вторник, 18 Март 2025

90 години от създаване на ,,БРП,, - Русе

90 години от създаване на ,,БРП,, - Русе
Публикация   18 Март, 2025   /     akcent.bg   /     181

България вече притежава най-модерния, най-съвременния и най-хубав, макар и най-малък по брой плавателни съдове флот от всички държави на река Дунав

   През 1934 г. възниква идеята да се преустроят в пътнически кораби влекачите „Искър“ и „Вит“, а преустройството е извършено в Русенската корабостроителница. След него корабите могат да превозват до 400 пътници и 20 т товар. Издадена е Наредба за създаване на предприятието „Речно крайбрежно плаване“ (РКП), като отдел в Главна дирекцията на железниците.
 
  Тогава, на 17 март 1935 г., с влекачите „Искър“, „Вит“, малко по-късно и „Осъм“, се поставя началото на родното дунавско държавно корабоплаване. На 17 март от Русе за Видин в първия си пътнически рейс се отправя параходът „Вит“, а от Видин за Русе потегля параходът „Искър“. Преди това, на пристанищата в двата града се провеждат големи тържества, ознаменуващи раждането на българското речно плаване. 
  На моряшкия празник, 19 декември 1935 г. вестник "Русенска поща" помества статия под заглавието "Днешния празник", в която се казва: Най после да обърнем гръб на оная действителност на небрежност, нехайство и невежество, което цели 57 години държа неизползван родния Дунав. Защото най после, вместо чужденецът със своите кораби, впряга се родният моряк в малките преустроени ремаркьори "Вит" и "Искър" и с абсолютна моряшка точност изпълнява своя дълг...
 
   Тържества има и във всички български крайбрежни селища, където спират параходите. Притокът на пътници и стоки расте толкова бързо, че скоро тези корабчета не са в състояние да превозват желаещите и пътуват постоянно претоварени. С много старание, умение и висок дух моряците поддържат корабите и спазват разписанието. Дори и претоварени, те вземат всички пътници. Цените на билетите, таксите за багажи и навлата за дребни товарни пратки са по-ниски от тези на чуждестранните кораби. Само за първата година на своето съществуване РКП превозва 41 352 пътници и 4 053 тона стоки. Параходите извършват 307 рейса с проплавани общо 93 515 км.
През 1940 г., с Указ № 14 от 29 май 1940 г., съгласно Закона за българското речно плаване, се учредява държавното стопанско предприятие Параходство „Българско речно плаване” със седалище град Русе. То поема активите на „Речно крайбрежно плаване” и има за задача „да обслужва българското стопанство, като поддържа съобщения по река Дунав и свързаните с нея водни пътища, както в пределите на царството, така и извън границите му”.
 
   През 1941 г., с влизането в експлоатация на ферибот „София“ между пристанищата на Русе и Гюргево, четирите моторни товарни хладилни кораба „Русе“, „Видин“, „Лом“ и „Свищов“ и трите модерни товаро-пътнически кораба „Цар Борис III“, „Царица Йоана“ и „Княз Симеон“, България вече притежава най-модерния, най-съвременния и най-хубав, макар и най-малък по брой плавателни съдове флот от всички държави на река Дунав. Българските кораби се обслужват изцяло от български персонал, който познава целия Дунав, а не само отделни участъци от него. Корабите не спират навигацията докато ледовете не покрият реката и направят плаването невъзможно.
„Русе“, „Видин“, „Лом“ и „Свищов“ са моторни, товарни влекачи, построени в корабостроителницата „Кристоф Рутхов“ в Регенсбург, Германия, дълги са 75,0 м, широки - 8,5 м и са снабдени с два дизелови двигателя МWМ с обща мощност 1000 к.с. Пристигат в Русе в периода 3 окт. 1940 – 25 март 1941 г. През 1940 г. е построен и пуснат на вода и първият несамоходен шлеп „Шумен“, построен в българска корабостроителница и по български проект.
 
   „Цар Борис III“, „Царица Йоана“ и „Княз Симеон“ са първокласни пътнически моторни кораби – най-големите, най-модерните и най-красивите за времето си по целия Дунав, построени в унгарската корабостроителница „Обуда“. Побират 1000 пътника и 140 т товар. Имат добре обзаведени ресторанти, салони, фоайета, разполагат с първокласни, второкласни и третокласни каюти, първокласна и второкласна слънчеви палуби. „Цар Борис III“ пристига в Русе на 19 май 1941 г., „Царица Йоана“ – на 17 авг. 1941 г., а „Княз Симеон“ – на 12 дек. 1941 г. Българският флаг на тях е вдигнат тържествено на 17 дек. 1941 г. – в навечерието на Никулден. С тези и с второкласните (преименувани на „Княз Кирил“, „Княгиня Мария-Луиза“ и „Княгиня Евдокия“) пътнически кораби се поддържа разписанието по дунавския бряг на България.
   Държавен архив - Русе
   
    През юни 1962 г. е открита дунавска пътническа линия с наети от съветското параходство кораби на подводни криле "Ракета". С тях от Видин до Русе се пътува около шест часа.
Корабът побира 64 пътника и развива до 65 км/ч. На следващата и последващата година България купува собствени кораби "Ракета", а от 1968 г. се доставят и още седем от по-големите и по-бързоходни кораби "Метеор", които превозват до 116 пътника
-
Тагове : БРП , годишнина ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha