Понеделник, 17 Март 2025

Милиони левове потъват в неефективни учителски квалификации

Милиони левове потъват  в неефективни учителски квалификации
Публикация   16 Март, 2025   /     akcent.bg   /     582

Децата, които не знаят български език, ще учат допълнително по 700-900 часа

   Милиони левове се въртят в неефективни учителски квалификации. Това стана ясно на заседание на просветната парламентарна комисия, по време на която министърът на образованието отговаря на депутатски въпроси.

   На питане за квалификациите на учителите, министър Красимир Вълчев посочи, че за 2025 г. за целта са планирани около 40-50 млн. лв., които не са целеви, а се разпределят по училищните бюджети като част от средствата по единните разходни стандарти. "Факт е, че може да се повиши ефективността, ефикасността и икономичността на квалификациите. Факт е, че част от средствата отиват по хотели. Организацията може да бъде много по-оптимална, но училищата са тези, които решават как да ги разходват", коментира той. По думите му с цел по-голяма оптимизация може да се обсъди процент от заделените за квалификация средства да се изразходват по праграми, изготвени с други училища и РУО-та, които ще позволят обученията да се провеждат в собствени зали на институциите. "Всеки град има зали, където може да се провеждат подобни обучения. Няма нужда да се плаща за зали и за нощувки", смята той.

На въпрос не може ли парите да останат в МОН и ведомството да ги разпределя по училища по свое усмотрение, като задава и темите, министър Вълчев посочи, че крайно централизираният модел не е добър, защото е нужен баланс и е добре всяко училище да преценява нуждата от обучения на учителите си според собствената си специфика.

                          Езикова интеграция

   Децата, които не знаят български език, да не започват в първи клас, докато не научат езика. Вместо това да получават допълнителни часове обучение, през които да се посветят предимно на изучаване на български. Тази мярка за езикова интеграция смята да предложи просветното министерство с промени в училищния закон, стана ясно още от думите на Вълчев. 

   По думите му следва да има замерване до каква степен се знае езикът от дадено дете, в зависимост от което да се преценява и колко часа допълнително ще са му нужни. Възможно е да има три пакета - за децата, които изобщо не знаят езика, може да се планират между 700-900 часа допълнително, за тези, които знаят малко български - часовете могат да са между 400 и 500 часа, а за тези просто с малко дефицити - 200 часа.

   "И сега има възможност за допълнително обучение за преодоляване на образователните трудности. Тази мярка ще остане. По-голямата трудност ще е как ще регламентираме новата мярка подзаконово, защото за нея ще трябват средства, повече учители и допълнително групиране на децата, които обаче не бива да сегрегираме допълнително", коментира министърът. По думите му ще трябва добре да се помисли какъв да е механизмът за постепенно включване на тези деца в редовните часове, защото ако едно дете не знае български, то ще започне само с български, но спокойно би могло да учи през това време примерно музика или спорт. 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha