Частните жп превозвачи обмислят колективна жалба пред ЕК срещу БДЖ-Товарни превози

Частните жп превозвачи обмислят колективна жалба пред ЕК срещу БДЖ-Товарни превози
Публикация   09 Март, 2025   /     akcent.bg   /     75

Реално БДЖ-Товарни превози са в технически фалит.

   Водещите частни железопътни превозвачи в България подготвят обща жалба срещу БДЖ-Товарни превози, която ще бъде предявена директно пред Европейската комисия.

   Причината е, че от години държавното дружество вози на дъмпингови цени, които често са под себестойността на услугата. Така на практика държавните БДЖ-Товарни превози се източват в интерес на товародатели, близки до властта.

   Темата активно се обсъжда от няколко седмици и до момента почти всички частни превозвачи са склонни да внесат обща жалба пред Европейската комисия. 

   Същата схема вече бе отработена от страна на частните жп компании в Румъния. Те успяха да осъдят румънския държавен превозвач CFR за 500 милиона евро, което доведе до практически фалит на румънското БДЖ, като бяха разпродадени стотици локомотиви на компанията.

   Според източници на OFFNews тезата на частните жп превозвачи за това, че държавното дружество осъществява дъмпинг е лесно доказуема. Бизнесът е натрупал дебели папки с доказателства за кръстосано субсидиране на БДЖ-Товарни превози от страна на БДЖ-Пътнически превози. Има и куп договори, за които може да се докаже, че цената на услугата не е реална. В най-драстичните от тях тя дори е в пъти под себестойността.

   Също така частните жп превозвачи без усилие могат да докажат, че НКЖИ има привилегировано отношение спрямо БДЖ-Товарни превози (Б. ред. - и на двете дружества принципал е Министерството на транспорта и съобщенията), което също е в противоречие с европейските правила за свободната конкуренция. Единствено на държавния превозвач у нас е разрешено да трупа многомилионни задължения с години, докато частниците не трябва да имат повече от една неплатена фактура за инфраструктурни такси.

   Реално БДЖ-Товарни превози са в технически фалит. През 2013 година компанията е имала натрупани загуби от 92 милиона лева, които към септември 2024 г. достигат до 145 милиона лв. Разходите за заплати на държавното дружество са 65% от приходите, докато при частните превозвачи са около 15 на сто, което ясно показва раздутия щат на персонала в държавния превозвач.

   Всичко това е ясно на контролния орган по Закона за железопътния транспорт - Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", която има пълно основание за временно спиране или отнемане на лиценза на БДЖ-ТП заради липса на финансова стабилност, но не го прави. 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha