Публикация 04 Фев, 2025 / ИПИ / 105 Пет професии, за които работодателите в Русенско срещат затруднения да намерят нужните им специалисти
Данните за основните показатели на професионалната квалификация на пазара на труда, за изучаваните професии и за потребностите от работна сила показват, че професионалното образование има ключова роля на трудовия пазар. В същото време то не изпълнява основната си цел да осигурява пряка връзка между търсенето и предлагането на кадри, а образованието в професии, които не се търсят на пазара на труда, продължава.
Техник-приложник е професията, която може да се придобие само в Русе.
Машинен оператор
Продавач – консултант
Офис – мениджър
Монтьор на транспортна техника
Касиер
Това са професиите, за които работодателите в Русенско срещат затруднения да намерят нужните им специалисти
Изследването извежда редица ЗАКЛЮЧЕНИЯ относно характеристиките и проблемите на състоянието и ролята на професионалното образование, сред които:
- Хората с придобита професионална квалификация представляват 1/3 от работната сила.
- Професионалната квалификация е пряко свързана с по-висока икономическа активност, по-висока заетост и по-ниска безработица.
- През учебната 2024/2025 г. в професионалното образование има 36 129 места в общо 142 професии.
- Приемът в професионалното образование представлява 59% от общия прием в средното образование. Докато в областите Шумен, Кърджали и столицата приемът в професионалното образование е под 50%, в Монтана и Враца той достига над 70%.
- Най-много са учениците в направленията Техника, Информатика и Услуги за личността – основно в професиите Техник на транспортна техника, Икономист-информатик, Готвач, Ресторантьор.
- Дуалното обучение засяга едва 9% от започналите професионално образование през 2024/2025 г.
- През 2024 г. около 2/3 от работодателите имат затруднения при намиране на търсените хора.
- За 15 от 20-те професии, за които са заявени най-големи потребности, професионалното образование подготвя малко (под 1% от приема) или никакви кадри.
- Бизнесът търси строители и шивачи, а професионалното образование предлага ресторантьори и икономисти.
- Още по-очевидно разминаване се вижда при изследването на професиите, които ще се търсят в следващите 3-5 години.
Тези заключения водят към конкретни ПРЕПОРЪКИ, сред които:
- Въвеждане на задължение за проследяване на приложението на придобитата професионална квалификация от завършилите.
- Задължение за намаляване на приема за професии, за които няма търсене на пазара на труда и съответно – увеличение за професии, които се търсят от работодателите.
- Въвеждане на по-широко отраслово образование с акцент върху езиково и технологично обучение.
- Улесняването на възможностите за трансфер между специалности и професионално ориентиране.
- Олекотяване на регулациите върху дуалното обучение и разширяване на обхвата му.
Основно предимство и роля на професионалното образование е, че то подготвя специалисти по професии, за които се очаква да има търсене на пазара на труда и за които не е необходимо висше образование. Това означава, че професионалното образование следва да е пряко свързано с местния пазар на труда и да позволява бърза реализация на завършилите.
Сред професиите с най-висок прием по области (пълният списък е в Приложение 3) се открояват Готвач (например в Кюстендил и Враца), Ресторантьор (например в Сливен и Велико Търново), Техник на транспортна техника (например в Пловдив и Шумен), Икономист-информатик (например в Пазарджик и Търговище) и Дизайнер (например във Варна и Русе).
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай