Вторник, 4 Февруари 2025

Бойкот на магазини в Сърбия: Надценките достигат до 40 %

Бойкот на магазини в Сърбия: Надценките достигат до 40 %
Публикация   04 Фев, 2025   /     akcent.bg   /     55

Пътят към ниските цени зависи от правителството.

   Асоциацията за защита на потребителите „Еfektiva“ призова потребителите в Сърбия да бойкотират пазаруването в няколко от най-големите търговски вериги заради високите цени. Призивът за бойкот в Сърбия и Босна и Херцеговина последва същите действия, като в Хърватия и Словения. Според Асоциацията, инфлацията наистина е повишила цените в магазините, но не толкова, колкото пише по рафтовете. Бойкотът се отнася до търговските вериги „Делез“, „Меркатор“, „Унивекспорт“, DIS и германската Lidl. Те обвиняват за високите цени надценките, които достигат до 40 процента

 
   Професорът от Стопанския факултет Велко Мижушкович казва, че успехът на бойкота зависи от няколко фактора – продължителността на акцията, нивото на организираност на потребителите и доколко сериозно търговските вериги ще приемат подобни инициативи. Той напомня, че Сърбия вече е установила, че този въпрос трябва да бъде регулиран.

   От известно време експертите призовават да се анализира ситуацията и да се види къде точно в тази верига е добавена свръхстойност. Тоест къде има увеличение на цената, което кара крайните потребители да плащат значително повече за определени категории стоки тук, отколкото в други страни.

   Велко Мижушкович, професор в Стопанския факултет, Белградския университет

   Експертите заявяват, че пътят към ниските цени зависи от правителството. Само властта може да въведе субсидии за основните хранителни продукти, да улесни навлизането на нови търговци на пазара и да насърчи местното производство и да намали зависимостта от вноса.

   Производителите и търговските вериги виждат, че имат силата да диктуват положението. Те виждат, че могат да имат високи цени и че нашите потребители са готови да ги плащат. Ако се окаже, че потребителите са готови да накажат веригите, тогава магазините ще намалят цените. Александър Милошевич, главен редактор на списание Nova ekonomija


   Гневът на потребителите достигна най-голяма кулминация в Хърватия, където бойкотът на пазара започна да се разпространява. Изследване на платформата „Halo inspectors“ показва, че за един ден бойкот на пазара общият оборот е намалял с 53%. 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha