Министерство на финансите очаква бюджетът за 2024 г. да приключи с дефицит от около 6.1 млрд. лв., или 3 на сто от прогнозния БВП. Прогнозата е направена по предварителни данни, съобщават от ресорното ведомство. Приходите по КФН се очаква да бъдат около 72 млрд. лв., а разходите – 78.1 млрд. лв.
Бяха положени огромни усилия, както по линия на подобряване на събираемостта на приходите, така и за овладяване на натиска от страна на разходите“, допълват от ведомството.
В условията на изключително напрегнат бюджет предварителните оценки сочат, че бюджетната позиция на България съответства на заложената по КФП в разчетите към приетия в края на 2023 г. Закон за държавния бюджет на Република България за 2024 г., се посочва още. Оценките предвиждат дефицитът по КФП да отчете подобрение спрямо заложеното ниво на показателя в годишния разчет (дефицит в размер на 6.2 млрд. лв.).
Прогнозата на Министерството на финансите към момента очертава дефицитът на сектор „Държавно управление“ за 2024 г. да остане в рамките на референтната стойност в Пакта за стабилност и растеж от 3 на сто от прогнозния БВП.
Приходите, помощите и даренията по КФП за 2024 г. се очаква да бъдат в размер на около 72 млрд. лв., което е 95.6 % от годишните разчети. Неизпълнението на разчетите по приходите по КФП се дължи основно на получените по-ниски от планираните приходи от помощи и дарения по сметките за средства от ЕС (поради непостъпване на втория и третия транш по Плана за въствановяване и устойчивост).
Приходите по националния бюджет са близки до плана за годината, като преизпълнението на разчетите при данъчните приходи компенсира в голяма степен неизпълнението на разчетите при неданъчните приходи.
Данъчните приходи по КФП (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 58.7 млрд. лв., което представлява изпълнение 101.3 на сто спрямо разчета за годината. Съпоставено с 2023 г., приходите в групата нарастват в номинално изражение с 6.4 млрд. лв. (12.2 на сто).
Неданъчните приходи са в размер на около 9.7 млрд. лв., като остават по-ниски от планираните с разчетите към ЗДБРБ за 2024 г. основно поради по-ниските постъпления от продажба на нефинансови активи (основно при постъпленията от продажба на квоти за емисии на парникови газове), по-ниски от планираните държавни и общински такси и други.
Приходите в частта на помощите и даренията (основно грантове по програмите и фондовете на ЕС) са в размер на около 3.6 млрд. лв., като остават значително под заложените в разчета към ЗДБРБ за 2024 г. (7.1 млрд. лв.). Това се дължи на непостъпване на планираните втори и трети транш по Плана за възстановяване и устойчивост и част от планираните приходи по оперативните програми на ЕС (неизпълнение на разчетите по приходите от помощи и дарения по КФП с около 3.5 млрд. лв.).
Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за 2024 г. възлизат на 78.1 млрд. лв., и представляват 95.8 % от годишните разчети към ЗДБРБ за 2024 г. Спрямо предходната година се отчита нарастване основно при социалните разходи, вследствие на изплатените по-високи пенсии, след влезлите в сила увеличения от юли 2023 г. и юли 2024 г., както и при разходите за персонал, след увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал и при други администрации.
Разгледани по отделни бюджетни системи, формиращи консолидираната фискална програма, се отчитат значително по-високи от планираните разходи по бюджетите на общините и значително по-ниски от планираните разходи по сметките за средства от ЕС.
Вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 31.12.2024 г. от централния бюджет, възлиза на 1.6 млрд. лв.
Статистическите данни и Информационният бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, на база на данни от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет за 2024 г. ще бъдат публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите в края на месец януари 2025 г.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай