Понеделник, 2 Декември 2024

Екранната зависимост е огромен проблем, който заплашва все повече деца и възрастни

Екранната зависимост е огромен проблем, който заплашва все повече деца и възрастни
Публикация   30 Ноемв, 2024   /     akcent.bg   /     234

Въвеждането на екраните на деца под 9 години носи вреда.

Терминът „екранни деца“ е свързан с програма за превенция и терапия на деца с екранна зависимост. Става въпрос за деца на всякаква възраст, включително и възрастни. От съвсем ранна възраст децата могат да развият зависимост към смартфони, таблети и други смарт устройства, което може да доведе до тежки последици. Това каза доц. д-р Стоян Везенков, основател на Център за приложни невронауки ВЕЗЕНКОВ и основоположник на проект ЕКРАННИ ДЕЦА, в предаването „Футуризъм“ по Bloomberg TV Bulgaria с водещ Антон Груев.

   При тази зависимост наблюдаваме как една външна стимулация регулира и променя нашето състояние. Ние не сме способни да го направим сами. Обикновено състоянията, асоциирани с екранната зависимост са удоволствие, възбуда и спокойствие. При децата това се случва особено бързо. На тях им липсва вътрешна саморегулация и затова е толкова важно те да бъдат предпазени.

   „Никога досега не сме имали зависимост толкова рано в детското развитие“, коментира гостът. Аудиовизуалната стимулация разраства прекомерно два сензорни канала, което може да доведе до тежки разстройства на развитието. Други последици са липса на интерес към заобикалящата среда, тантруми и други. При тийнейджърите могат да се появяват тикове, епилепсия и паник атаки.

   „Въвеждането на екраните на деца под 9 години носи вреда. А предоставянето на екрани на деца под 3 години е изключително опасно“, категоричен е гостът. Разбира се, въвеждането трябва се случва при стриктно следене на екранното време. Важно е да се отбележи, че на по-големи рискове са изложени момчетата. Тук не става въпрос за това да сме против технологиите, а да въведем децата в тази интеракция по здравословен начин.

   Според събеседника в България се подхожда отговорно по отношение на този проблем. Изискват се обаче още усилия, за да се обърне тенденцията. Тежките диагнози в ранна детска възраст се умножават по две всяка година. В яслите, детските градини и училищата трябва да се подхожда особено отговорно. Трябва да сме наясно до какви сериозни поражения може да доведе екранната зависимост.

   В момента виждаме как 30% от децата до 3-годишна възраст са невербални и с екранна зависимост. Децата привикват към звука от тонколоните, а не с интеракцията с други хора. Това не може да е заместител за нормалното човешко развитие. Д-р Манолова въведе термина „екранна травма“. Дори след преодоляване на зависимостта това остава отпечатък в по-нататъшното му развитие.

   „За разлика от другите зависимости екранната зависимост е изключително коварна, защото се акумулира с времето. Не е нещо, което става спонтанно и изведнъж“, отбеляза доц. Везенков. Съществуват и комбинации – между екранна и хазартна зависимост. Различните зависимости се подкрепят взаимно. Това се знае отдавна, но в момента е много видимо. При екранната зависимост се успива лявата половина на мозъка, свързана с критичното мислене.

   Веднага щом се появяват индикатори за зависимост, трябва да се потърси консултация със специалист. Няма значение какво е съдържанието, което се гледа. Нужно е щателно проучване, което да изследва въпроса допълнително. „Трябват сериозни политики, насочени към превенцията“, предупреди гостът.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още