Вторник, 26 Ноември 2024

Работодателите настояват за увеличение на професионалните паралелки

Работодателите настояват за увеличение на професионалните паралелки
Публикация   26 Ноемв, 2024   /     akcent.bg   /     39

Заложеният процент на професионалните паралелки пада от 60.23% на 59.02% – тенденция, която противоречи на икономическите нужди и стратегиите за развитие на професионалното образование

   Работодателите настояват за увеличение на професионалните паралелки в държавния план-прием. “Прави се отстъпление от договореното увеличаване на приема на ученици за професионално обучение. Консултативният съвет по професионално образование и обучение, сформиран и работещ в партньорство с Министерството на образованието и науката, не е свикван от февруари тази година.” Това заяви пред БНР Росица Стелиянова, директор “Програми и проекти” в Асоциацията на индустриалния капитал в България.

   Преди дни от АИКБ са изпратили писмо до служебния просветен министър Галин Цоков, с конкретни предложения и загриженост за изготвянето на Държавния план-прием за учебната 2025/2026 година.

   Заложеният процент на професионалните паралелки пада от 60.23% на 59.02% – тенденция, която противоречи на икономическите нужди и стратегиите за развитие на професионалното образование, подчерта Стелиянова.

   “Трябва да има с около 3% увеличение на тези паралелки, а с 50% – класовете с насоченост към STEM обучение. Бяхме за пример, а сега всъщност даваме назад. Проблемите в образованието се натрупват. На 5 декември организираме кръгла маса, на която ще представим анализ и установените от нас проблеми. Но сме разтревожени, защото 5 декември ще се окаже късно, защото план-приемът започна”, коментира експертът.

   Според Стелиянова няма карта на професионалното образование в България. Държавата не инвестира по региони с развит съответен отрасъл.

   “Понякога се налага деца да бъдат дообучавани, след като са наети. Методите на преподаване не са променяни с години. Структури и програми има, но трябва да се подготвят преподаватели и обучението да се съобразява с това, което е необходимо на бизнеса. Направените промени в някои от нормите са козметични, а не същински, но така се обезсмисля дуалното обучение”, изтъкна директорът “Програми и проекти” в АИКБ.

 

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha