Бюджетът на България поражда все повече въпроси относно управлението на страната. Продължават сигналите за прекомерни разходи, които могат да попречат за постигане на целта от 3% дефицит. Bloomberg TV Bulgaria попита водещи експерти: "Има ли нужда от повишение на данъците в България и какви са вариантите за допълнителни постъпления в държавата?" Има различни мнения за бюджета през тази година. Някои експерти настояват, че той ще изпълни заложената цел от 3% дефицит, а други смятат, че многократно ще я надхвърли.
Красен Станчев, икономист и основател на Института за пазарна икономика: "По-скоро има нужда от намаляване и то не в т.нар. прагове и ставки, а има нужда от по-добро отчитане на инвестициите по модел, който е приложен в Естония. Няма нужда от промяна в данъците, поради простата причина, че след големите промени в данъчната система от 2007-2008 година до сега фискът се справя много добре с всичко, което има като предизвикателство, независимо дали става дума за временни дефицити, кризи при формиране на дефицити като плащания при загубено арбитражно дело с "Атомстройекспорт" или загуби, свързани със спасяването на такива казуси като фалита на КТБ.
Бюджетът винаги би могъл да бъде балансиран при сегашната система и това балансиране се дължи на правилата въведени в управление на бюджета от 2012 до 2020 година. Това, от което има нужда в момента е намаляване на разходите. Тези разходи са не съвсем смислени, доста рискови и ако продължава така ще имаме криза, подобна на тази, която имахме през 2009 година. Тоест, висок бюджетен дефицит и отлагане на други неща, които са важни от рода на влизане в еврозоната".
Адриан Николов, Институт за пазарна икономика: "От една страна няма политическа партия, която да застане зад едно увеличаване на данъчното бреме в България, а от друга, това няма да реши трайно проблемите.
По-скоро има нужда от реорганизиране на разходната част на бюджета. Тоест, по начина, по който изглеждат в момента приходите, всичко върви в съответствие с представения миналата година средносрочен план. Това, което виждаме е едно доста добро представяне на преките данъци - събираемостта е много добра.
Въпросът е какво ще правим средносрочно с ръста на разходите в бюджета, защото там се случва този голям дисбаланс, който виждаме в последните няколко месеца.
Има нужда най-вече от реформи в разходната част, като много ясен пример са напоследък доста агресивната експанзия на някои разходи, които минаха през Парламента. Тоест, предимно в парламента се правеше бюджетната политика през периодите между изборите, които бяха доста кратки".
През последните няколко години разходите в държавата сериозно бяха завишени. Според доста експерти заложените идеи за повишаване на минималната работна заплата не отговарят на икономическата реалност.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай