Всяка банка в България може да си позволи да предоставя по-висока лихва по депозитите и да свали таксите си по своите услуги и продукти. Това мнение изрази Георги Талев, вицепрезидент „Офисна мрежа“ в tbi bank.
Банката, която заема десето място в страната по активи, записва рекордни ръстове благодарение на скок на клиентската си база и активите. tbi предоставя и най-високата лихва по депозит към момента в България – 3.2% на година – при заключване на парите за 36 месеца. Банката няма и такси по своята разплащателна сметка.
Ние нямаме такси. Опитахме се да провокираме пазара в тази посока, за съжаление все още не ни следват другите. Според мен банките и приходите, които гонят, трябва да бъдат през кредитните продукти, а не през таксите“, коментира Талев.
По негови изчисления една стандартна разплащателна сметка с дебитна карта на месец излиза между 0 и 10 лв. в зависимост от банката, която избере клиентът.
Справка в отчетите на БНБ показва, че като цяло печалбата на банките основно се дължи на нетните ѝ приходи от лихви, докато тези от такси и комисиони всъщност не са особено високи.
Българинът обича депозита като средство за държане на пари и дори при доскорошните нулеви лихви той продължаваше да вкарва спестяванията си в банките. В последната година обаче те тръгнаха нагоре, като статистиката на БНБ показва, че средно гравитират около 1%.
Можем да си позволим да дадем по-висока лихва по депозита и да отчетем не толкова високи приходи, въпреки че ние растем с огромни темпове и в приходната част, което идва от клиентската ни база. Така че всяка една банка може да си го позволи – въпрос на стратегия и на посока, в която да иска да върви. Не е невъзможно, напротив“, заяви Талев.
Като алтернативни инвестиции той посочи облигациите, чиято доходност може да бъде и по-висока от тази в имот например, която е предпочитаната инвестиция за българите.
„Имотните сделки са тези, които българинът предпочита – там е сигурно, цените се качват, но доходността от инвестицията в имот на годишна база е между 6 и 10%. Има в момента достатъчно други инструменти, които предлагат между 6 и 10%“, посочи още той.
Бъдещето на банкирането и следващото голямо нещо на пазара ще бъде т. нар. супер app. Мястото, от което човек да следи сметките си, но и на което да може да си резервира почивка, да си купи телевизор или билет за театър, да си запише час за лекар.
Такива примери има в Европа, като целта е да направим живота на нашите клиенти по-лесен. Ние сме на няколко крачки пред останалите“, посочи Талев.
В по-близък план сред новостите в мобилните приложения е опцията за спестяване, с която ръчно или автоматично да се заделят пари.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай