Трети мост на река Дунав, за който се знае, че ще е някъде при Русе, ще е готов към 2032-2033 г., тоест след най-малко 8 години. Това е прогнозата на експерти на министерството на транспорта, след като Румъния обяви на 30 август поръчка за предпроектно проучване. То трябва да покаже къде да стъпи мостът на нейна територия и как ще се осъществят връзките с пътната и железопътната инфраструктура. Срокът да се избере мястото на румънска територия е 23 месеца.
Така бавно и мъчително, 21 години след като проектът е обявен, се правят първите реални стъпки към осъществяването му.
Точно преди година българското министерство на транспорта съобщи, че България и Румъния са подали съвместен проект пред Европейската комисия за предпроектно проучване на втори мост Русе-Гюргево, а през януари тази година.
България е набелязала 3 места за моста, от които да се избира, но се налага да се изчака проучването за Румъния. Предполага се, че точката, която ще се избере, е при град Мартен, на изток от Русе.
Според Мартин Георгиев - шеф на дирекция “Координация на програми и проекти” и ръководител на управляващия орган на оперативна програма “Транспортна свързаност”, румънците ще изследват три пътни и два жп варианта. Българската страна е казала, че никакви други възможности освен комбиниран мост - пътен и железопътен, няма да бъдат приети.
Брюксел също настоява за това.
Oт пpeдcтaвитeлcтвoтo нa Eвpoпeйcĸия пapлaмeнт в Coфия зaявиxa зa Моnеу.bg, чe тpeти мocт нaд Дyнaв щe имa нaй-paнo пpeз 2035 гoдинa.
За пътната инфраструктура в Румъния няма проблем мостът да се свърже с четирилентовия път от Гюргево до Букурещ. С жп връзката обаче е малко по-трудно, защото линията трябва да заобиколи Гюргево. При румънците гарата е близко до сегашния Дунав мост, за новия трябва да направят обход, за да стигне до новата точка на преминаване на реката.
При нас вече е избран изпълнител на магистралата Русе - Велико Търново за лота от Русе до Бяла. Но той може да започне да се изгражда от старопрестолния град и докато се стигне до Дунав, да е ясно къде точно ще е мостът. Когато трасето стигне до Русе и се очетрае, че липсват 5 км, то може да се коригира, а не като си стигнал реката, да местиш трасе, ще се стараем да избегнем тази ситуация, казва Георгиев.
При железопътната инфраструктура при нас е по-лесно, защото влакът може да мине през гарата в Русе и да се отправи към моста. Жп линията към новия мост се изтегля от съществуващата мрежа през поляни и в индустриалната част на града и не се преминава през жилищни райони. Експертите виждат потенциал за товарни жп превози по жп линията Русе - Каспичан и да се продължи по Синдел - Карнобат към Южна България. Правят обаче уточнението - ако се поддържа в добро състояние. Този маршрут може да поеме товарния трафик от юг.Тепърва да се пробива Стара планина с тунел, и е бавен и много скъп вариант. Въпреки че е крайно време през Стара планина да се свържат Северна и Южна България, но това е друга тема.
Oбщият бюджeт нa пpoeĸтa зa пpoyчвaнe нa тpaceтo нa нoвия мocт e 13,7 милиoнa eвpo, ĸaтo ocтaтъĸът oт cpeдcтвaтa щe ce ocигypи oт бюджeтитe нa Бългapия и Pyмъния.
Дo мoмeнтa ca минaли 20 гoдини oт oбявявaнeтo нa пpoeĸтa зa тpeти мocт нaд Дyнaв, мeждy Бългapия и Pyмъния. Πpeди цeли двe дeceтилeтия двeтe cтpaни зaпoчнaxa peaлни дeйcтвия зa cтpoитeлcтвoтo нa мocтa.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай