Четвъртък, 19 Септември 2024

Местната данъчна тежест у нас расте осезаемо през последните десет години

Местната данъчна тежест у нас расте осезаемо през последните десет години
Публикация   09 Авг, 2024   /     akcent.bg   /     885

   От повече от десет години ИПИ събира данни от 265-те общини у нас за нивата на ключови местни данъци и изчислява индекс на местната данъчна тежест, който илюстрира до каква степен бизнесите в различните общини са обременени с данъци. Индексът включва следните четири данъка[1]:

   За да се пресметне индексът, стойностите на четирите ставки във всяка община се нормализират по скала от 0 до 100, като 0 отговаря на най-ниската допустима ставка по закон, а 100 – на най-високата. След това индексът се пресмята като средно аритметично на четирите нормализирани ставки. Така една хипотетична община със стойност на индекса 100 има възможно най-голямата данъчна тежест, според позволеното от ЗМДТ.

   Ако разгледаме картата на индекса на местна данъчна тежест по общини, виждаме, че данъците са най-високи в общини по Южното Черноморие, както и в областните центрове. Високите ставки са и част от причината черноморските общини да са най-финансово независимите у нас, както сме коментирали и преди. Същевременно данъчното бреме е най-ниско в по-рядко населени и отдалечени райони на страната, където икономическата активност е по-слаба и по-високото ѝ облагане е или излишно, или би предизвикало силна съпротива заради ниската платежоспособност на данъкоплатците. Общините с най-висок индекс на местната данъчна тежест са Созопол (71,40), Приморско (70,51), Средец (65,82), Поморие (64,74), Варна (64,59).

   Русе е сред общините с най-висок индекс- 62.95. Това се получи след подкрепа на кметското предложение на увеличение на местните данъци и такси, както и с промяна на районирането. Последното обаче бе обжалвано от гуми център "Диана", а съдът не прие това решение  на общинските съветници. Въпреки обещанията, че увеличението няма да се отрази осезателно върху портфела на русенци, голяма част от тях получиха бележки за плащане почти двойно по-високи суми спрямо миналата година.

   На другата страна на разпределението стоят общините Калояново (24,03), Медковец (24,33) и Мирково (25,72). Средно за страната (претеглено по населението на всяка община), индексът на местната данъчна тежест е равен на 53,02, като в 45 общини стойността му е по-висока.

   За последното десетилетие случаите на повишаване на четирите разглеждани  в различните общини са много повече от тези за понижаване – 771 повишения спрямо 191 понижения от 2014 г. насам. Трябва да се отбележи, че голяма част от повишенията се дължат на въвеждането на екологичните компоненти Евро 1 и Евро 2 през 2019 г., които водят до ефективно покачване на данъка върху превозните средства дори и базовата ставка да не е била променяна. През 2019 г. се наблюдава ръст на този данък в 210 общини, но само в 24 от тях увеличението е в базовата ставка. Дори с отчитането на тази подробност, видимо общините са много по-склонни да увеличават, отколкото да намаляват данъци, което е разбираемо, предвид че това увеличава способността им да покриват местни разходи със собствени приходи. Нещо повече, с изключение на няколко случая при патентния данък, всяка година случаите на повишение на данъци надхвърлят случаите на понижение. Забелязва се и интересна тенденция при повишаването на данъците – неговата честота е най-ниска в години на местни избори (2015 г., 2019 г., 2023 г.)[2], а в годините точно след това е най-висока, след което пада плавно с приближаването на следващите избори.

   Честото повишаване и рядкото понижаване на местни данъци в различните общини сигнализира за постепенния ръст на данъчната тежест у нас. Това се вижда ясно и от индекса –  докато през 2024 г. стойността му е 53,02, през 2014 г. тя е 47,49.[3] Впрочем, в период на инфлация общините действително срещат голямо предизвикателство – докато националните данъци като правило се налагат върху обороти, заплати, печалби и така автоматично нарастват при промяна на ценовите нива и доходите, то повечето местни данъци дори в остават постоянни. Видимо много общини у нас намират собствените си приходи за недостатъчни, поради което и прибягват до постепенното увеличаване на местни данъци. Това е един начин общините да намалят финансовата си зависимост от централния бюджет, който обаче видимо не е достатъчен, предвид че над половината от общините не успяват да покрият дори 50% от местните си разходи със собствени приходи.

   Друг начин да се постигне по-висока местна финансова независимост е част от подоходния данък да се насочва директно към общините – каквато е инициативата на ИПИ „2% в твоята община“. Това би позволило на приходите на общините да растат устойчиво с времето, следвайки динамиката на доходите, и съответно да не изостават от разходите им.


[1] До миналата година индексът включваше и данъка върху таксиметровия превоз, но след ревизия на данните тази година, той беше изключен, поради тесния си обхват (таксиметровия сектор) и факта, че в много общини този тип услуга не е налична. Ревизията включва също корекция на данъчни ставки, докладвани от общините, които обаче излизат извън допустимите рамки според ЗМДТ.

[2] 2019 г. е изключение при данъка върху превозните средства точно поради въвеждането на екологичния компонент.

[3] Това увеличение не се дължи на въвеждането на екологичните компоненти при данъка върху превозните средства, тъй като стойността на индекса се определя спрямо минималните и максималните допустими по закон ставки, а те също се изменят след 2019 г.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още