Пазарът на търговски площи у нас се насища и инвеститорите стават по-предпазливи, отчетоха специалистите по недвижими бизнес имоти. Новооткритите търговски обекти у нас през второто тримесечие на годината са с 19% по-малко като квадратура в сравнение с миналата година. Предното тримесечие също бе отчетен спад.
Обикновено търговците засилват активностите по откриване на нови обекти през пролетта. Фактът, че тази година новооткритите площи са по-малко, говори за нарастваща предпазливост. От една страна се забелязва забавяне на завършването на започнатите проекти, от друга - търговците не бързат да взимат решение за откриване на нов обект, казват брокерите.
Това е знак за известно насищане от търговски площи. Политическата несигурност също е фактор за пренасочване на капитали от международните играчи към по-устойчиви пазари”, коментира Георги Муховски от консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.
През периода април-юни на пазара няма навлезли нови търговски марки у нас. Най-много нови площи са били заети от обекти тип "Направи си сам", дискаунт магазини, модни вериги и магазини за електроника и обзавеждане.
Търговците все по-често предпочитат да откриват магазини в ритейл паркове, вместо в молове. Тази тенденция започна още от ковид-пандемията, когато ограничителните мерки се стовариха най-тежко върху моловете и те останаха затворени за дълго време. В последствие обаче търговците видяха и други предимства в ритейл парковете, които представляват отворени пространства с два или три големи магазина за техника, мебели, строителни материали или хранителни стоки с общ паркинг и множество по-малки търговски обекти.
Общо 30 000 кв. метра са новите търговски площи, отворени през второто тримесечие, като 80% от тях са именно в ритейл паркове. Така общият обем на търговските площи в страната достига 1.4 млн. кв. метра, от които 41% са разположени в търговски паркове. Непрекъснато се разрастват съществуващите паркове, а също и започва строителство на нови. През второто тримесечие на годината е бил открит само един напълно функциониращ търговски парк - този във Велинград с площ 10 550 кв.м.
Една от причините за по-голямото търсене на ритейл паркове са по-ниските цени на наемите в тях и по-високата рентабилност. В София например в моловете през второто тримесечие на 2024 г. наемите достигат 40 евро на квадратен метър, което е леко повишение спрямо предходното тримесечие. Докато нивата на наемите в ритейл парковете остават без промяна - 11.5 евро на квадратен метър.
В същото време доходността от първокласни площи, които предлагат моловете, пада до 7.75%, посочват от Cushman&Wakefield Forton.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай