Информационните системи за управление и наблюдение на средствата от Европейския съюз в България (ИСУН и ИСУН 2020) предоставят данни за изплатените суми по европейски програми за страната, включително по области и по общини. ИПИ прави това набюдение ежегодно в рамките на изследването “Регионални профили: показатели за развитие”, отчитайки сравнително голямото значение на европейските средства за финансиране на публичните инвестиционни проекти, подобряващи физическата и социалната инфраструктура по места.
До средата на 2024 година в България са похарчени над 20 млрд. лева европейски средства по оперативни програми.
На областно ниво най-много средства в номинално изражение са изразходвани в София – над 6 млрд. лева. Следват Пловдив с почти 1,5 млрд. лева, Благоевгард – с 1,26 млрд., Бургас с 1,21 млрд. и Варна с 0,94 млрд. Най-малко средства са насочени към област Търговище (близо 190 млн. лева), Кюстендил (230 млн. лева) и Разград (240 млн. лева).
Най-голямо финансиране са получили следните проекти:
Изплатените европейски средства до средата на 2024 г. достигат 3176 лв. средно на човек от населението. Най-много средства са изплатени в София (4719 лв. средно на човек), след което в областите Габрово (4697 лв.) и Благоевград (4369 лв.).
На общинско ниво, първенец в класацията е Бяла (Варна) със средно 7665 лв. изразходвани европейски средства средно на човек от населението, следвана от Малко Търново (7284 лв.) и Макреш (7116 лв.). Други общини със сравнително висок относителен размер на получените средства са Костинброд, Приморско, Хисаря, Созопол, Белене и Враца с по близо 6 хил. на човек. В другия край на класацията са община Добричка с едва 339 лв. средно на човек и Царево с 635 лв. на човек, като общо 26 общини са успели да привлекат по-малко от 1000 лв. европейско финансиране на човек от населението.
Не можем да игнорираме съществената разлика между общините в изплатените европейски средства на глава от населението – с впечатляващата разлика от близо 23 пъти между тази, получила най-много, и тази – най-малко. Това индикира силно изразеното икономическо неравенство и разграничение между тях. Въпреки това, тази разлика е значително по-скромна от миналата година, когато цели 70 общини са успели да получат по-малко от хиляда лева на човек.
Допълнително, поради ограничен административен капацитет, често фокусът на проектите е в постигане на бързи и ясно забележими резултати (напр. построяване на детски площадки или ремонт на площада), отколкото в следването на дългосрочна визия за трайно развитие на конкурентността, подобряване на бизнес средата, повишаване на качеството на публичните услуги и привличането на инвестиции.
Въпреки сравнително подробната база данни, която ИПИ ползва, безусловна точност не може да бъде гарантирана, поради естеството и сложността на самите инвестиционни проекти. Често един проект се реализира на територията на няколко общини, или създава положителни ефекти за граждани и бизнес в съседни общини,или е регистриран в община, в която не се изпълнява в действителност, и така нататък. Подобни примери са проектите за водни цикли или ремонт и изграждане на пътна инфраструктура.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай