Таксата за влизане в паркинга е 25 евро за чужд тир и 15 лева за български. Пътните знаци, светофар и маркировка изключват невлизане в паркинга за камионите, ако спазват знаците. Светофарът свети зелено само в посока частния паркинг, червено в посока моста, има и пътен знак, който забранява престоя на пътя. Номерче с ред за влизане в моста се издава в частния паркинг.
„АПИ не са го сложили този светофар. Той ми променя начина на работа. Първият път, когато влязох тук, 15 часа съм стоял. Аз за 15 часа отивам до Унгария“, обясни мъжът.
Дали МВР съдейства за бизнеса на собствениците на паркинга, като е одобрило съществуването на светофар и пътна сигнализация, които да принуждава всички тирове да използват услугата на частната фирма? Задаваме този въпрос, както на вътрешното, така и на Министерство на транспорта, което е принципал на дружеството, опериращо моста. Попитахме Министерството на вътрешните работи също така дали теоретично е възможно да се организира движението на републикански път с маркировка, светофари и пътни знаци без одобрение и съгласуване от полицията. Засега нямаме отговор. Същите въпроси към министрите задават и двама депутати. Любен Иванов от ПП-ДБ и Димо Дренчев от „Възраждане“.
„Аз очаквам вътрешния министър да ми отговори, пуснал съм въпрос преди доста време, последните две седмици той не се яви“, казва Димо Дренчев от „Възраждане“.
„Проблемите фактически са няколко. Първо как държавата предоставя услугата буферен паркинг да се осъществява от някоя фирма без обществена поръчка и тази услуга е задължителна?! „, коментира Любен Иванов от ПП-ДБ.
С униформи, които на пръв поглед създават впечатление, че са полицейски, момчета контролират трафика, в случай, че някой камион се обърка и не влезе в паркинга. Дори автомобилът на момчетата в сигнални униформи е същия като патрулните автомобили на МВР.
Дори да няма опашка, пак трябва да минеш през паркинга, така ли?
Няма момент да няма опашка
Ти ако не влезеш в паркинга, не можеш да минеш границата?
Трябва да си изчакаш реда. В момента има 280 камиона. Ако седи на пътя този камион, настаняваме ги, където има места, по-бързо да стават нещата.
От видео, изпратено от чужди превозвачи, се виждат частните охранители, поели пълен контрол върху пътя към Румъния нощно време. Частната фирма на практика е поела организацията за преминаване на границата, заради номерата за ред за преминаване на моста. А редът може да бъде проследен само в паркинга.
Имаш ли избор да влезеш на паркинга или да не влезеш?
Няма.
Трябва да влезеш?
Да.
Колко плащате вие?
15 лева. Дават ни пейджър и като звънне, тръгваш.
И в МРРБ вдигат рамене и не знаят как са се появили частните охранители, контролиращи трафика на „Дунав мост“.
Дружеството, което управлява моста, е принципал на Министерството на транспорта. От отговор на министъра на транспорта на парламентарно питане на депутата Димо Дренчев обаче става ясно, че и министерството не поема отговорност за новата организация на движението на „Дунав мост“.
„Паркингът за товарни автомобили е собственост на фирма „Данубия Логистик Видин“ ЕООД. Обектът е частна инициатива и Министерството на транспорта и съобщенията няма отношение към нея“, заяви министърът на транспорта Георги Гвоздейков.
„Организацията на движение на транспорта трябва да бъде съгласувана с полицията. Досега обаче нямам отговори на този въпрос. Задал съм въпроси и към министъра на транспорта кой всъщност е разрешил поставянето на този светофар в сервитутната линия на пътя, защото това трябва да бъде направено с решение на УС на „Дунав мост“. И също така кой издава номера за „Дунав мост“, за да преминават камионите през „Дунав мост“, казва Любен Иванов от ПП-ДБ.
„Ситуацията на „Дунав мост 2“ не е единствена в страната, подобна драма имаме и на Русе. И на Свиленград и мисля, че на други КПП-та. Това на практика е изграждане на една частна солунска митница с помощта на държавата, ако мога така да кажа. Една частна фирма, която е собственост на един македонец получава правото да събира такси“, каза Димо Дренчев от „Възраждане“.
Дружеството „Дунабия логистик Видин“ ЕООД формално е собственост на македонски гражданин.
„Имайте предвид, че това се получава вече някакъв международен проблем, защото аз имам сигнали от шофьори, че те биват спирани на територията на Чехия, Унгария, Германия и биват глобявани с много сериозни суми от по няколкостотин евро, като казват: Вие се гаврите с нашите шофьори на Видин, сега си заслужавате това. Лошото, е че щетата, която се нанася, е много по-голяма от тази печалба от 25 евро, която взима частната фирма“, обясни Дренчев.
„Преди два дни по механизма „Свързана Европа“ с 27 милиона лева бяха финансирани разгръщане на системи от паркинги в България за регулиране на движението. Във Видин няма нито един включен. Задайте си въпросите защо?“, коментира Иванов.
Според Вас защо?
Много въпроси „кой“ има в тази ситуация.
В Румъния около моста има няколко паркинга.
Преминаваме от другата страна на Дунав, за да разберем как Румъния е организирала преминаването през моста към България.
Принуда няма, но шофьорите се оплакват от лошата организация от румънска страна, където повечето тирове чакат на пътя.
Забавянето по границите на България е голям проблем за превозвачите. И изобщо за бизнеса. Защото българските стоки стават по-малко конкуренти на фона на произведените в държавите от Шенген, където няма граници.
Илко вози алуминиеви профили от Германия и ни разказва, че е забелязал как граничните власти понякога просто решават да работят бързо, а друг път умишлено се бавят.
Ако се минава за 5 минути, няма проблеми. А ако няма проблеми, няма да има нужда някой да го решава. Ако няма километрична опашка от тирове, няма нужда от паркинги. И тук възниква конфликтът между частния и обществения интерес.
„Точно така – тя печели от проблема. Бих казал, че тези, които не искат да влезем в Шенген и да започнем лесно да комуникираме транспортно със Западна Европа, са в Министерство на транспорта, защото явно техен интерес е да има опашки и частната фирма да печели от това“, смята Дренчев.
Много шофьори са доволни, че от българската страна има ред.
Мениджърът на паркинга отказва да застане пред камерата, но ни казва, че влизането в паркинга не е задължително. Тировете с бързо развалящи се стоки не би следвало да чакат, но и те влизат в паркинга, за да си платят таксата от 25 евро.
Има ли място частна фирма, в организирането на трафика на границата?
„Чакам отговорите на двама от ресорните министри и мисля да пусна, след като науча тяхното становище, и въпрос към МФ, за да видя евентуално какви са приходите от това дружество, какви данъци плаща и колко евентуално би спечелила държавата в лицето на Министерството на транспорта, ако те стопанисват сами паркинга“, казва още Дренчев.
Кой стои зад фирмата?
„Говори се, че става въпрос за едни и същи крайни собственици и на двете фирми, даже е на трите, заедно с това в Свиленград. Усещането ми е, че до момента се бяга от отговорност и темата се прехвърля от министерство в министерство“, смята Дренчев.
Възможно ли е изобщо частни лица да поемат организацията на движението на границата, без да имат съдействие от държавата.
„Как полицейски служители участват в принуждаването на шофьорите на тежкотоварни камиони да влизат в този паркинг. Организацията на движение на транспорта трябва да бъде съгласувана с полицията. Досега обаче нямам отговори на този въпрос“, обясни Иванов.
От няколко седмици депутати, превозвачи, медии правителството питат кой е позволил на частна форма буквално да поеме контрола върху КПП „Дунав мост“. Но отговор няма.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай