Регулаторите на Европейския съюз обвиниха компанията за социални медии Meta Platforms, че е нарушила новите правила на ЕС за конкуренцията в областта на цифровите технологии, пише Associated press. Meta принуждава потребителите на Facebook и Instagram да избират между това да виждат реклами или да плащат, за да ги избегнат.

   От ноември насам Meta предоставя на европейските потребители възможността да плащат за версии на Facebook и Instagram без реклами като начин да спазят строгите правила за защита на личните данни на континента. Потребителите на браузъри за настолни компютри могат да плащат около 10 евро (10,50 долара) на месец, а потребителите на iOS или Android - около 13 евро, за да избегнат насочването на реклами въз основа на личните им данни.

   Американският технологичен гигант въведе опцията за абонамент, след като Върховният съд на Европейския съюз постанови, че съгласно строгите правила на ЕС за защита на личните данни Meta трябва първо да получи съгласие, преди да показва реклами на потребителите. Европейската комисия заяви, че предварителните резултати от нейното разследване показват, че рекламният модел на Meta "плати или дай съгласие" е в нарушение на Закона за цифровите пазари на 27-те държави от блока.

   Този модел не позволява на потребителите да упражнят правото си на "свободно съгласие" за комбиниране на личните им данни от различните ѝ услуги, включително Facebook, Instagram, Marketplace, WhatsApp и Messenger, с цел насочване към тях на персонализирани онлайн реклами, заяви Комисията.

   Комисията започнала разследването си малко след влизането в сила на правилника, известен още като Закона за цифровите пазари. Това е широкообхватен набор от разпоредби, целящи да попречат на технологичните измами.

   Една от целите му е да ограничи властта на големите технологични компании, които събират огромни количества лични данни за своите потребители, което им дава предимство пред конкурентите, конкуриращи се в областта на онлайн рекламата или услугите на социалните медии. Комисията посочи, че за да може Meta да се съобрази с изискванията, тя би искала да види някакъв средно решение с опция, която не разчита на споделяне на пълната лична информация на потребителя.

   "Законът има за цел да върне на потребителите правото да решават как да използват данните си и да гарантира, че иновативните компании могат да се конкурират на равни начала с технологичните гиганти по отношение на достъпа до данни", заяви в изявление европейският комисар Тиери Бретон, който наблюдава политиката на блока в областта на цифровите технологии.

   Сега Meta има възможност да отговори на Комисията, която трябва да приключи разследването си до март 2025 г. Компанията може да бъде глобена с 10% от годишните си глобални приходи, които могат да достигнат милиарди евро.

   "Абонаментът без реклами следва указанията на най-висшата съдебна инстанция в Европа и е в съответствие с DMA", се казва в изявлението на Meta. "Очакваме с нетърпение по-нататъшния конструктивен диалог с Европейската комисия, за да приключим това разследване."

   Съгласно Закона за цифровите пазари, Meta е класифицирана като един от седемте онлайн пазачи, докато Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger и нейният бизнес с онлайн реклами са сред около две дузини "основни платформени услуги", които се нуждаят от най-високо ниво на контрол.