Най-голямата търговска верига "Кауфланд - България" и лидерът при безалкохолните напитки "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" са на път да прекъснат търговските си отношения, научи "Капитал Daily" от няколко източника. Продуктите на безалкохолния гигант от седмица вече изцяло или частично липсват в мрежата на ритейл веригата, а причината е, че двете страни имат конфликт относно доставните цени по търговския договор и не могат да постигнат съгласие. Според повечето източници на вестника двете компании все още са в период на преговори, които обаче вървят към крах и "развод" между "Кауфланд - България" и "Кока–Кола ХБК". Има обаче и информации, че краят на съвместния бизнес се е случил още миналата седмица.
Спор за цени
Тъй като търговските отношения между двете страни са поверителни, представителите им засега отказват коментари за същността на проблема. Не е ясно дали компанията за производство на безалкохолни напитки е пожелала да завиши цените си, или пък става дума за натиск от страна на търговеца за по-ниски цени. Според представители на конкурентни вериги по-вероятно е причината да е втората, тъй като търговските договори между страните обикновено се подновяват в края или в началото на годината - тогава най-често доставчиците имат право по договор да коригират и цените си, докато в случая става дума за средата на периода. От друга страна обаче, "Кока-Кола ХБК" е пазарен лидер и е възможно тя да е била инициатор на корекция в цените, използвайки силната си позиция. Трета версия лансира представител на търговията на дребно: "Кока-Кола ХБК" от месеци протестира, че "Кауфланд" продава под препоръчителните й цени. А това от своя страна обтяга отношенията на производителя с всички останали вериги.
Наблюденията на участници на пазара са, че връзката между двете компании охладнява от месеци. От половин година "Кауфланд" са намалили много асортимента, като са продължили да работят само с газирани напитки и студен чай, но са спрели предлагането на по-скъпите натурални сокове и енергийни напитки.
Каквато и да е причината, факт е, че проблем има. Проверка през уикенда в случайно избран столичен магазин от веригата показа, че безалкохолните на компанията липсват. "От една седмица нямаме продукти на Coca-Cola", обясни касиерка и допълни, че това е нещо между ръководствата на двете компании. Абсолютно същото обясни и продавачка от обект в провинцията.
Кой печели и кой губи
Трудно е да се прецени кой ще бъде по-губещ от "развода" между двете страни. Годишният оборот от продуктите на Coca-Cola в обектите на "Кауфланд" е около 15-20 млн. лв. годишно, изчисли за "Капитал Daily" представител на пазара. "Кауфланд" със своите 40 обекта и оборот от 821 млн. лв. е най-голямата верига в България и със сигурност заема голям дял в продажбите на напитки на Coca-Cola.
"Кауфланд" е класически дискаунтър, който разчита до голяма степен на нискобюджетни марки, докато продуктите на Coca-Cola не са в най-ниския ценови сегмент. От друга страна обаче, Coca-Cola има верни потребители от всички икономически слоеве. "Дискаунтъри от Европа например опитаха да работят без продуктите на компанията, но бяха принудени да възобновят отношенията си с нея, защото потребителите на тази марка в масовите случаи не са склонни да я заменят за конкурентни продукти", разказват представители на бранша. В българския случай липсата на Coca-Cola едва ли ще прелее много клиенти към други конкурентни вериги, по-скоро лоялните към компанията потребители ще си ги набавят от удобните магазини, коментира търговец.
Прекият ефект от скъсването на отношенията ще е намаляване на оборота и на двете компании. Оттам може да последва и неизпълнение на годишните планове и бюджети. По-уязвим изглежда производителят на безалкохолни напитки, защото губи голям канал за дистрибуция, докато "Кауфланд" като мултинационална верига лесно може да организира паралелен внос на продуктите на Coca-Cola - въпрос на намиране на изгодна цена.
Със сигурност в краткосрочен аспект печеливши ще бъдат конкурентни марки като Pepsi и вероятно някои локални компании за безалкохолни напитки. Но дългосрочна драма едва ли ще има. Двете компании са прекалено големи, за да могат една без друга. Вероятно просто мерят сили и рано или късно ще се разберат. Спорът обаче е показателен за силата на малките производители - щом пазарен лидер има трудности в преговорите, какво остава за по-немощните доставчици.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай