Лято 2008 и 2012 си приличат по рекордно скъпите горива. Приликите обаче се изчерпват дотук. Разликите ще са в ефектите върху икономиката, ако настоящите цени се задържат опасно близо до 3 лв. за литър дизел и бензин.
Преди четири години бумът в икономиката ограничи ефекта от скъпите горива - те се прехвърлиха в крайните цени, но това не се усети съществено, тъй като доходите все още растяха, потреблението беше високо, а безработицата ниска. В момента икономиката е на обратния полюс. В подобна ситуация ефектите от скъпите горива ще са по-неблагоприятни - най-засегнатите сектори ще свиват маржовете си, докато това е възможно. Прехвърлянето в крайните цени на стоки и услуги пък ще доведе до инфлация и допълнително свиване на потреблението.
Заради липсата на добри транспортни алтернативи домакинствата ще продължат да използват личен транспорт на по-висока цена за сметка на други разходи. Таксиметровите компании, дружествата за автобусни и товарните превози вече предупредиха за възможно покачване на цените на предлаганите от тях услуги и фалити. Косвено ще бъдат засегнати и всички останали сектори. Високата цена на горивата вероятно ще е и една от основните причини, които "Булгаргаз" ще изтъкне в предстоящото си искане за поскъпването на природния газ от септември.
Различното поскъпване
Според икономиста от Industry Wаtch Лъчезар Богданов сегашното поскъпване на горивата е различно от това през 2008 г. когато имаше икономически бум и по-високите разходи се прехвърляха на потребителите. За това може да се съди и от думите на изпълнителния директор на "Юнион Ивкони" Ирена Кирилова, която коментира, че засега цените на автобусните билети ще бъдат задържани за сметка на компанията.
Причината за това, е че предишното поскъпване отново заради горивата е било съвсем скоро и едно ново повишение на билетите би отказало техните пътници. "Ако повишението на горивата обаче се запази, ще сме принудени отново да вдигаме цените", посочи Кирилова. Бизнесът с товарни превози обаче едва ли ще има толкова време. "Фирмите за товарни превози имат сключени едногодишни договори и всяко увеличение на горивата означава загуба за нас. Поскъпването на горивата ще ни се отрази трагично", коментира председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.
По-високите цени на горивата означават и свиване на потреблението, обясни Богданов. Причината е, че разходите за транспорт на домакинствата не са особено еластични, което означава, че те ще продължат да плащат повече за гориво, за да ходят на работа, за сметка на намалението на други разходи.
Това все пак не изключва търсенето на алтернативи специално в сектора на транспорта. "Проблемът в България е, че няма достатъчно заместители, тъй като железниците и масовият транспорт не предлагат достатъчно добра услуга", коментира Богданов.
Въпреки всичко те са значително по-евтината алтернатива от собствения автомобил, когато горивото започне да поскъпва, коментира още икономистът. Като пример той даде факта, че все по-малко българи пътуват в чужбина със собствените си автомобили и предпочитат да ползват нискобюджетните полети.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай