Призив за евакуация в "тунел Ечемишка" на магистрала "Хемус" освети хаос и липса на правила, които да посочват точни, конкретни и подробни процедури какво да направи човек, ако попадне в критична ситуация, предизвикана например от катастрофа, земетресение, пожар, наводнение, свлачище или друго бедствие.
Само преди ден стана ясно, че евакуационните и оповестителни системи на тунел „Ечемишка” са се задействали. От разпространено видео се чува как запис на глас съобщава за възникнала опасност и призовава хората да се отправят към определените места за евакуация и да не блокират изходите на тунела, но не дава никакви инструкции как да стане това.
От МВР коментираха, че са получили сигнал за инцидент, че е извършена проверка, но информация за проблем на мястото няма.
Часове по-късно пътната агенция че е била задействана противопожарната система "поради повишаване на концентрацията на изгорели газове от повишения трафик в тунела". Това е довело до автоматичното включване на гласовото съобщение за известяване на шофьорите около 9:25 ч. в понеделник.
"Вентилационната система е работила, за да не се допусне опасно увеличение на изгорелите газове", твърдят от Агенция „Пътна инфраструктура“ и се извиняват на пътуващите за създаденото безпокойство. От АПИ твърдят, че в тунела има 24-часово видео наблюдение и шофьорите трябва карат спокойно, спазвайки правилата за безопасност на движението.
Цялата история обаче постави ребром поне няколко въпроса, включително и ако има не фалшива, а реална ситуация. От всичко чуто и видяно от видеото нито става ясно какъв е спешният проблем - катастрофа, пожар, земетресение, наводнение, свличане или нещо друго, нито се разбира кой какво трябва да прави, къде и как са означени евакуационните изходи, кой как трябва да реагира, ако е в началото, края или пък се намира в средата на тунела.
Не е много подробна и подредена в това отношение и нормативната база. В Закона за движение по пътищата е записано единствено, че при движение в тунел, началото на който е обозначено с пътен знак, водачът е длъжен да изключи двигателя при принудително спиране в тунела, ако това спиране не е кратковременно, както и да включи къси светлини. Освен това е записано и, че при движение в тунел е забранено движението назад, завиването в обратна посока, спирането за престой и паркирането.
Има и Наредба от 2015 Г. за техническите правила и норми за проектиране на пътните тунели. Изрично е посочено, че в тях трябва да има контролен център и то с персонал, "където могат да бъдат инициирани аварийни процедури, в случай че някои показания превишават допустимите граници". "Алармените нива на сензорите се проверяват периодично за правилна реакция в граничните стойности, на които са настроени, както и при смяна на сензора или промяна на неговото местоположение", пише още в документа. Предполага се, че именно тези контролни центрове трябва да координират и да дават конкретни указания. От въпросното видео обаче това не личи и се разбира, че гласа е автоматичен.
Има и някакви правила и норми, свързани със ситуации, когато в даден тунел има пожар, но и те са твърде фрагментарни.
На практика липсват строго определени и подробни правила, които да казват какво трябва да прави човек, ако попадне в извънредна ситуация при пожар, земетресение, катастрофи, наводнение, свлачище. При това случката с фалшивата аларма е от тунел, който е обновяван и все пак има някаква защита, което не е много сигурно, че имат повечето по-стари или не пипани с десетилетия тунели.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай