Четвъртък, 9 Май 2024

Новата икономика: Всички говорят за ИИ, но бизнесът все още не е готов за него

Новата икономика: Всички говорят за ИИ, но бизнесът все още не е готов за него
Публикация   06:43     13 Март, 2024 /     akcent.bg   /     373

Генеративният ИИ се очаква да окаже най-голямо влияние върху продажбите

   Възприемането на генеративния изкуствени интелект от бизнеса все още не е на нивото, на което може да си мислите че е, предвид всичкия шум около технологията. Поверителността на данните, регулациите и ИТ инфраструктурата действат като основни пречки пред широкото му използване, според скорошно проучване.

   Глобалното проучване на повече от 300 бизнес лидери от MIT Technology Review Insights и базираната в Австралия телекомуникационна компания Telstra разкри, че само 9% от тях използват в значителна степен ИИ.

  Въпреки че повечето лидери са оптимистично настроени относно потенциала на ИИ и очакват да разширят използването му, понастоящем дори ранните привърженици на тази технология са я внедрили в ограничени бизнес области, пише Си Ен Би Си.

   „Има погрешно схващане за това колко лесно е да се управлява зрял, готов за предприятия, генеративен ИИ“, каза Стела Солар, директор в Националния център за изкуствен интелект на Австралия в доклад за проучването.

  Внедряването му може да изисква от компаниите да „подобрят качеството и възможностите на данните, мерките за поверителност, уменията за ИИ и да внедрят безопасно и отговорно управление на ИИ в цялата организация“, добави тя.

            Амбиции и насрещен вятър

   Повечето бизнес лидери казват, че очакват броят на бизнес функциите или общите цели, за които ще бъде разгърнат генеративния ИИ, да се увеличи повече от два пъти до 2024 г.

   Първите потребители през 2023 г. са внедрили технологията най-вече за автоматизиране на повтарящи се задачи с ниска стойност, тъй като те изискват по-малко човешки надзор, каза Крис Леванс, ръководител на маркетинга отдела за Южна Азия в Telstra.До 85% от респондентите очакват да използват генеративния ИИ за тези задачи с ниска стойност до 2024 г., като 77% възнамеряват да го внедрят в обслужването на клиенти и 74% за стратегически анализи.

   Продуктовите иновации, логистиката на веригата за доставки и продажбите са други области за потенциално внедряване.

Докладът, който окачестви тези планове като големи на „амбиция и високомерие“, посочи няколко насрещни ветрове пред широко разпространено внедряване на генеративен ИИ през следващата година, по-специално в сферата на ИТ ресурсите и възможностите.

   По-малко от 30% от респондентите оценяват ИТ атрибутите в техните компании като благоприятни за бързо приемане на генеративен ИИ, като тези, които внедряват генеративен изкуствен интелект, имат още по-малко доверие в своята ИТ инфраструктура за поддръжка на новата технология.

   Междувременно 56% от анкетираните казват, че техните инвестиционни бюджети за ИТ като цяло са ограничаващ фактор при внедряването на технологията.

   Цели 77% от респондентите посочват регулациите, съответствието и поверителността на данните като ключови пречки пред бързото използване на генеративния ИИ - водещ проблем за екосистемата на генеративния ИИ, откакто технологията придоби популярност  в края на 2022 г. след пускането на ChatGPT на OpenAI.

   Оттогава технологията доведе до множество съдебни дела, свързани с авторските права на материали, генерирани от ИИ. Големите компании също са имали проблеми с изтичане на чувствителна информация и със сигурността, дължащи се на нейното използване.

   Според доклада способността за справяне с тези рискове зависи в известна степен от компаниите, които прилагат стабилни вътрешни мерки за киберсигурност, като слабо мнозинство от респондентите казват, че техните мерки за киберсигурност са „в най-добрия случай скромни по способност“ да поддържат внедряване на генеративен ИИ.

   Други пречки пред приемането на генеративен ИИ според респондентите включват липсата на подходящи умения за технологията. Компаниите се притесняват, че нямат точния талант вътрешно и че той не е достъпен на пазара.

                Предимство или заплаха

   Все пак проучването отразява цялостните положителни настроения относно бъдещата роля на генеративния ИИ в бизнеса. Докато шест от 10 респонденти очакват генеративният ИИ да до доведе до значителни нарушения в тяхната индустрия през следващите пет години, 78% го виждат като конкурентна възможност. Около 8% го виждат като заплаха.

   Въпреки че изграждането на генеративни ИИ решения, които могат отговорно да обработват големи набори от данни и да ги контекстуализират за бизнеса, е изключително предизвикателство, скоро ще си струва инвестицията, според Джералдин Кор, управляващ директор за Южна Азия в Telstra International.

   „Когато се приложат успешно, уменията (за генеративния ИИ) ще променят играта за повечето организации и ще разграничат лидерите от последователите“, каза тя в изявление относно проучването.

   Според доклад на McKinsey, публикуван миналата година, генеративният ИИ се очаква да окаже най-голямо влияние върху продажбите, маркетинга, потребителските операции, разработката на софтуер и R&D секторите и може да добави около 4,4 трлн. долара годишно към световната икономика.

 


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha