В света на конвенционалните автомобили двигателят е сърцето на автомобила. Ако той се повреди, обикновено автомобилът е обявен за „тотал щета“: защото нов двигател и разходите по смяната му обикновено са толкова високи, че цялата операция си заслужава само при сравнително нови употребявани автомобили.
При електрическите автомобили нещата стоят по различен начин: електрическите двигатели не само не изискват поддръжка, но и са изключително издръжливи. По-сложен е казусът с батерията, която е много скъпа (средно около 50% от цената на електромобила). Ако батерията е към края на живота си, електромобилът губи огромна част от стойността си.
Колко струва Tesla Model S без батерия?
Ще дадем идеален пример: употребявана Tesla Model S от 2013 г. наскоро беше пусната за продажба в Интернет. Лимузината от луксозния клас беше изминала само 75 000 км… и се предлагаше за 6900 евро! В допълнение към дребните повреди обаче липсваше важен компонент: батерията.
Без батерия електромобилите са „тотал щета“
Това нагледно доказва, че батерията е доста скъп компонент – защото обикновено Model S на същата възраст и със същия пробег струват по 30 000 евро. Ако батерията липсва, това е равносилно на икономическа тотална щета. „Не е изненада“, казва автомобилният инженер Томас Шустер от организацията за технически изпитания KÜS: „В толкова стар електромобил вече не си струва да поставяте нова батерия“.
Защо производителите на автомобили премълчават проблема
Автомобилната индустрия се опитва да заобиколи проблема, като предоставя дълги гаранции за акумулаторите на електрическите автомобили. Повечето производители ще сменят батерията безплатно, ако в рамките на 8 години или 160 000 км тя е загубила над 30 процента от първоначалния си капацитет.
1 милион километра гаранция за батерията на Lexus
Toyota Group, най-големият производител на автомобили в света, е лидер по отношение на гаранцията – единственият изцяло електрически автомобил на марката, UX 300e, е с гаранция на батерията 10 години или 1 милион (!) километра. Daimler следва на известна дистанция с Mercedes EQS: електрическата S-класа също има 10-годишна гаранция на батерията, но при пробег само до 250 000 км.
Производителите премълчават цените на резервните батерии
Но какво се случва след осем години? Или по-точно – колко струва да си купите като резервна част нова батерия, когато старата вече е прекалено изнемощяла? На този въпрос, зададен от AUTO BILD, много производители се опитаха да избегнат да дадат точен отговор. Те ни обясняват, че смяната на цялата батерия не била необходима или разкриват само цените на модул. Класическа тактика за премълчаване на информацията.
Tesla официално не разкрива цената на батерията като резервна част за своите модели (на снимката – Model 3).
Две марки изобщо не предлагат батерия като резервна част
Някои производители не посочиха цена дори след многократни запитвания от наша страна. А две компании дори твърдят, че просто не предлагали батерия като резервна част!
Tesla не знае цените на собствените си батерии?
Хората от Tesla пазят информацията за батериите най-упорито. „За съжаление, Tesla по принцип не съобщава цените на батериите“, разкрива говорител на марката след запитване от AUTO BILD. Просто нямало „достъп до тези цифри“. С други думи: Tesla не знае колко струват собствените й батерии?
Да бе, да! Цените изплуват – макар че не ги научаваме от производителя. Бивш техник на Tesla коментира: „Преди години резервна батерия за Model X излизаше 15 000 евро.“ Разочарован финландски Youtuber разбра точно преди Коледа, че батерията на 8-годишната му Model S трябвало да бъде сменена – срещу 20 000 евро (ок. 40 000 лева)! Скандинавецът обаче решава да си спести тази сума и да реши проблема по зрелищен начин: като взривява автомобила си и пуска видеото с този акт в интернет (моля, не опитвайте това).
При дефект по гаранция батерията не сменя, а се ремонтира
Между другото, когато настъпи проблем с батерията по гаранция, няма да получите нова, а производителят сваля вашата и тя бива „remanufactured“ (рециклирана). Докато трае този процес, Tesla ще ви осигури резервна батерия. След това старата ви батерия бива монтирана обратно.
Производство на батерии при Mercedes: при ремонт обикновено се сменят дефектните модули, което е по-евтино.
Как специализираните сервизи рециклират батериите?
Всички производители следват един и същи принцип: в сервиза дефектните клетки или модули, съставени от няколко клетки, биват демонтирани и заменени. Opel например прави това в своя централен „Battery Refurbishment Center“. Ако повредата не се покрива по гаранция, собственикът на автомобила явно няма късмет: Opel не разкрива цени за смяна на батерии, дори след многократни запитвания. От Рюселсхайм твърдят, че изобщо не ги предлагали като резервна част.
„Магическата“ гаранция на първите електромобили от новото поколение скоро ще изтече. Истински шок преживя собственик на E-класа Plug-in хибрид, чиято батерия сдаде багажа точно на осмата година! Англичанинът, притежател на злополучния Mercedes, остава без думи, когато му обявяват цената за смяната на батерията: 17 700 евро без монтаж! A колко ли ще излезе същата операция при други производители?
Audi не публикува цени на батерии за e-tron GT и други електрически модели.
Колко струват резервните батерии за електромобили?
Audi, Fiat, Opel и Tesla изобщо не разкриват данни за цените. От Opel упорито настояват, че не давали цени на батерии като резервна част, защото нямало да се наложи този агрегат да бъде сменян. BMW разделя казуса между застрахователни щети, причинени при катастрофа или кражба, и дефекти.
В първия случай цената 28 000 лева, а при дефект извън гаранционния срок клиентите трябва да заплатят максимум 24 000 лева. „Нямаме данни за случаи на BMW i3 от ранните години с батерия, при която капацитетът да е паднал под 70 процента“, казва говорител на компанията.
AUTO BILD
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай