Роберт Радославов, председател на Надзорния съвет на Дунавската камара и управляващ мениджър на Рубишипс ООД
- Г-н Радославов, как определяте изминалата 2010 г. за бранша като цяло?
- Последните две години, които изминаха бяха определяни като криза, стагнация, години на свит пазар, но във всеки случай те бяха интересни и предизвикателни. Предпазливото кредитиране и намалените обеми на търговията се отразиха и на корабния пазар.
- Как най-общо е организиран речния транспорт в Европа?
- Транспортите в европейски мащаб могат условно да се разделят на две дестинации:
· От Северно море Rotherdam, Antwerp към дунавски пристанища
· От Констанца до Регенсбург и обратно
Всяка от тези дестинации се състои от множество релации между държавите.
- Как ще характеризирате изминалите кризисни години за речното корабоплаване?
- Свиването на търговията през 2008/2009 год. Остави част от корабния тонаж свободен, което накара много корабособственици да променят своите утвърдени маршрути и да търсят товари в недотам познатата за тях друга релация. Така кораби от Рейн влязоха по Дунав под традиционната за тях Будапеща, а кораби от Дунав се опитаха да пътуват по Рейн.
- Всичко това не породи ли сериозна конкуренция по двете основни направления?
- Не бих казал, че това зависи от конкуренцията по Рейн, тъй като там има изисквания, на които дунавските кораби не винаги отговарят или неписана протекция от страна на администарциите към западните кораби. Това засили конкуренцията по дунавския пазар. Появата на холандски и немски кораби в долен Дунав, които търсят обратен товар, се отрази негативно на навлата на дунавските моторни кораби.
Негативно отражение върху превозните ставки изигра факта, че корабособственици със сериозни задължения бяха принудени да намалят цените на превозите. Това може и да ги спасява в краткосрочен план, но в дългосрочен е трудно да се върнат предходните нива на навлата при повишаващи се цени на горивата.
- За негативите вече стана ясно. Имаше ли нещо положително от тази сравнително тежка ситуация?
- Разбира се, имаше и позитивни моменти, които леко задържаха предстоящите сътресения. Това са разбира се, постоянно доброто ниво на р.Дунав, както и добрата реколта през 2010 г. Двата фактора обусловиха доброто използване на корабния капацитет от една страна и ангажименти за много останал без работа флот.
- А отрази ли се кризата върху плавсъстава и по-какъв начин?
- Друг позитивен момент бе желанието на колеги от морските кораби да пътуват по Дунав.Това са длъжности предимно обикновено от изпълнителския състав или механици на кораби. Поради спецификата на речната навигация, проблема с навигаторите остава сложен. Не винаги лицата са компетентни и това ще бъде следващата голяма грижа както както за корабособствениците, така и за морска администрация, която изпитва и контролира на практика компетентността.
В тази връзка имаме намерения да предложим съвместни курсове, сесии на МА и представители на параходствата.
- В заключение, може ли да се каже, че кризата вече е отминала речното корабоплаване?
- По- скоро тази година ще е решаваща за много от нас. Бих казал, че който оцелее през 2011 г., ще продължи да развива успешен бизнес.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай