Понеделник, 6 Май 2024

Доц. Красен Станчев: След продажбата на ,,Лукойл,, горивата у нас ще поскъпнат

Доц. Красен Станчев: След продажбата на ,,Лукойл,, горивата у нас ще поскъпнат
Публикация   17:27     10 Дек, 2023 /     akcent.bg   /     370

Независимо дали се прави нарочно или от невежество, перспективата не е добра, ако се премахне изведнъж дерогацията

    Горивата у нас ще поскъпнат след сделката за продажбата на "Лукойл", прогнозира в студиото на „Добро утро, Европа“ икономистът доц. Красен СтанчевСпоред него най-добре е, компанията да продължи  да оперира, както досега. Идеята за ограничаване на дейността на "Лукойл" предполага, че някой друг трябва да свърши тази работа, допълни Станчев. А няма българска компания, която има технологичното знание да я управлява рафинерията и може да купи, категоричен е икономистът.

   Не мисля, че рафинерията в Бургас трябва да бъде одържавена. Още когато бяха внесени закони за съкращаване на периода на дерогацията, идеите за Росенец, аз смятах, че това са глупави идеи. Не може да има по-евтини цени за вътрешния пазар, защото това е борсова стока. Не може да има и по-евтини доставки, защото няма друг алтернативен път освен Босфора за тези доставки. От началото на войната преносът с танкери се увеличи от 5 на 10 дена и поскъпна доста.  Ако се направят тези неща, които се планират вероятно Лукойл ще иска да продаде рафинерията, а този който я купи трябва да има технологичните знания как се управлява такава рафинерия. В България няма такава компания.

   "Сокар" е възможен купувач, защото те доставят петрол и такива продукти в Грузия. Най-старата петролна тръба в света е между Баку и Батуми, но тази тръба е запълнена за години напред. Всичко е възможно, защото Азербайджан е особена страна. Но това означава и скрита собственост в участие на фирми като „Сокар“.

   Дерогацията беше дадена за определен срок, този срок след това беше съкратен. Най-добре е "Лукойл" да продължи да оперира така както оперира и сега, защото няма да има възможност за по-евтини доставки. За бюджета е най-добре всичко да си продължи така, защото за последните години Лукойл е внесъл, ако махнете данък "Печалба" около 1.5млрд и 500 млн. лв. Те са един от най-големите данъкоплатци по линия на акцизи и ДДС. Премахването на концесията на Росенец беше направена без т.нар. ексклузивитет. 

   Независимо дали се прави нарочно или от невежество, перспективата не е добра, ако се премахне изведнъж дерогацията. Това може да се прави само, ако някой иска да купи евтино рафинерия за производство на петролни продукти. Онези производства на рафинерията в Бургас, които са неупотребими в ЕС се продават в Украйна към момента. Има и такива, които се продават в Армения и Грузия.

   Това, което прави Лукойл в момента е, че предвижда фалит на дружеството, ако то започне да работи на неизгодни условия и да губи. Те се опитват преди този евентуален сценарии да привлекат експертиза. Искат да продадат компанията.

   В България цените на горивата не са високи спрямо страните от ЕС. Тази сметка лесно може да се провери. Освен Сърбия и Румъния, цените при съседите са по-високи. 

   В Белгия и Нидерландия има терминали подобни на Росенец, които са на „Лукойл“, но там никой не ги пипа. Както се случи в Германия и в Италия, там също има рафинерии на Лукойл, но така или иначе проблемът ще бъде решен, защото там има възможност за доставка на петрол от целия свят. Тук те могат да дойдат само през Босфора.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha