Тази седмица в поредицата „265 истории за икономика“ обръщаме поглед към републиканската пътна мрежа. Данните са предоставени от Агенция „Пътна инфраструктура“, която финансира изграждането, поддръжката и ремонтите на републиканските пътища. Те описват дължината на мрежата през 2022 г., както и на отделните видове пътища, като не включват общинските пътища, които се стопанисват от отделните общини. Да припомним, че според официалната класификация пътищата у нас са: автомагистрали (високоскоростни пътища, пресичащи с други пътища на различни нива); пътища първи клас (предназначени за движение на дълги разстояния, често от граница до граница); пътища втори клас (предвидени за средни разстояния, свързващи първокласни пътища и отделни административно-стопански райони на страната); пътища трети клас (всички останали пътища, най-често осигуряват достъп до по-отдалечени райони и свързват отделни общини).
Общата дължина на републиканската пътна мрежа у нас е 19 943 км. От нея над 825 км са автомагистрали (4,1%), 2880 км (14,4%) –първокласни пътища, около 4020 км (20,2%) –второкласни, почти 11 840 км (59,4%) – третокласни, а 378 км (1,9%) – от пътни връзки и кръстовища. Общините, на чиято територия има най-много километри пътища са Столична (288,6 км), Тунджа (247 км), Добрич-Селска (242,2 км), Сливен (226,7 км) и Кюстендил (219,4 км).Две могили- 54,8 км., Ценово- 48,9 км и Сливо поле- 35.9 км.
В страната има една община, през която не преминават никакви пътища от републиканската мрежа – Чавдар; следват Перущица (4,4 км), Челопеч (6,8 км), Сопот (7,1 км) и Пирдоп (8 км). Най-много километри републикански пътища са изградени на територията на общини, които са възлови пунктове за различни маршрути, както и в общини с гранични пропускателни пунктове.
Броят на общините в страната, в през които минава автомагистрала, е 51. Сред тях, с най-много километри в автомагистрали са общините Чирпан (36,9 км), Столична (34 км), Марица (31,2 км) и Ихтиман (31,2 км). Общините с първокласни пътища са общо 127, като от тях с най-много изградени километри са Хасково (59,4 км), Столична (59 км), Велико Търново (55,3 км) и Бургас (53,4 км), както и най-вече общините по продължението на трансевропейските транспортни коридори. Малко повече са общините, в които има път втори клас – 149 на брой. Най-много от този тип пътища имат общините Добричка (156,4 км), Столична (113,2 км), Сливен (80,8 км) и Нова Загора (68,6 км). В общо 10 общини (включително Чавдар) няма нито един километър третокласни пътища, докато в 180 общини няма кръстовища или пътни възли по републиканската мрежа.
Интересно е да разгледаме и какъв е делът на автомагистралите и първокласните пътища спрямо дължината на цялата мрежа. Три общини това отношение е 100% – Челопеч, Сопот и Пирдоп, а след тях се нареждат Кресна (77%) и Хитрино (74,8%). Това е индикация и за по-голямата роля на транзитния трафик, за сметка на свързаността между по-малки населени места на разглежданата територия. В общо 128 общини делът на пътищата първи клас и автомагистралите е 0%. Средно за страната стойността на този индикатор е 18,58%, като в 104 общини той е по-висок.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай