Петък, 13 Декември 2024

България и още 7 страни се пребориха за по-мек стандарт Евро 7

България и още 7 страни се пребориха за по-мек стандарт Евро 7
Публикация   01 Окт, 2023   /     akcent.bg   /     574

Новите правила за вредни автомобилни емисии ще влязат в сила от 2025 г.

   Битката на България и още 7 страни се увенча с успех и ЕС в крайна сметка прие смекчено споразумение за въвеждане на новия стандарт за вредните емиси, наречен Евро 7, за бензинови и дизелови автомобили.

   Италия, България, Чехия, Франция, Унгария, Полша, Румъния и Словакия се противопоставиха на първоначалния проект с мотива, че той "не изглежда реалистично и рискува да окаже отрицателно въздействие върху инвестициите в сектора, които вече са били ангажирани с прехода към електрически превозни средства". 

   Лидери на лобирането за смекчен стандарт Евро 7 бяха две от водещите в европейското автомобилостроене - Франция и Италия. Те бяха подкрепени от още шест (заедно с България) и в крайна сметка днес бе гласуван по-малко амбициозен план от представения през ноември 2022 г. от Европейската комисия.

   По този начин се счита, че се запазва конкурентоспособността на автомобилния сектор в ЕС, в който са заети 14 млн. работници.

   Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) приетства предпазливо смекчените нови стандарти. Но групите, призоваващи за по-чисти правила за транспорта, го определиха като разочарование. Това е пропусната възможност, заяви Асоциацията за контрол на емисиите, критики отправи и Европейската федерация за транспорт и околна среда.

   Стандартът Евро 7 ще замени вече действащия Евро 6 от 2025 г. и ще се прилага за всички превозни средства в Евросъюза. Но позицията на държавите-членки на ЕС все пак не е последната дума по темата. Окончателният текст, който ще се превърне в законодателство на ЕС, трябва да бъде съгласуван с Европейския парламент, който до момента не е съгласувал позицията си.

   Европейската комисия първоначално искаше Евро 7 да намали значително емисиите на азотни оксиди и фини прахови частици, отделяни от превозните средства, като се мотивира, че замърсяването на въздуха е причина за 70 000 смъртни случая годишно в ЕС.

   Но автомобилните производители се възпротивиха, опасявайки се от допълнителните разходи за привеждане на автомобилите в съответствие с изискванията, при това в момент, когато те харчат милиарди за производство на електромобили в условията на ожесточена конкуренция от страна на Tesla и китайските компании.

   Натискът им да накарат ЕС да се откаже от все по-строгите стандарти беше чут от Франция и Италия, които по-рано тази година съвместно се противопоставиха на строгите норми за емисиите. България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словакия също се присъединиха към тази позиция.

Тагове : Евро 7 , емисии ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha