Петък, 22 Ноември 2024

В България най-големите рекламодатели в медиите са западни компании, които не знаят какво се случва с медийния пазар у нас

В България най-големите рекламодатели в медиите са западни компании, които не знаят какво се случва с медийния пазар у нас
Публикация   25 Септ, 2023   /     akcent.bg   /     822

В България най-големите рекламодатели в медиите са западни компании, които си нямат на представа какво се случва с медийния пазар у нас и за какво се харчат парите им.

Това мнение изказа в ефира на Euronews Bulgaria журналистката Антоанета Николова, която е директор на „Инициатива за свободни медии на Балканите“.

Според зам.-главният редактор на Factcheck.bg Георги Марчев потокът от фалшиви новини в България не е никак малък и е достигнал пик непосредствено след началото на руската инвазия в Украйна.

„Изследвахме една голяма част от медиите, които представляват националния пазар. Особеното за България беше, че за онлайн медиите няма сериозна информация. Ако за телевизиите нещата са ясни и сравнително прозрачни, в онлайн медиите нещата са доста по-мъгливи, но и не по-малко важни. Според изследване на Евробарометър българите прекарват около 4-5 часа на ден онлайн и 3 часа през телевизор, откъдето също се информират“, коментира Николова.

  В България има посреднически агенции, които разпределят рекламата, но всъщност при рекламата на големи западни компании има сериозни правила как да бъдат използвани техните пари, за да се пресече фалшива информация. В България някак си тези правила се губят през посредник и редовно може да видим в български медии една невярна, подвеждаща информация с любезното съдействие на голяма западна компания.  -  Антоанета Николова, директор на „Инициатива за свободни медии на Балканите“

„В България петимата основни рекламодатели са германска, американска и италианска компания и те дори не си представят и не знаят какво се случва с техните пари“, допълни Николова.

„Нашата работа по-скоро е само със съдържанието. Много сайтове имат реклами и големи рекламодатели. Ако говорим за подлагането на читатели и зрители на невярна и непотвърдена информация – да, в България потокът от такъв тип не е никак малък и то не от сега. Имаше пик след началото на войната“, обясни Марчев.

   Разликата между кремълската и китайската пропаганда от една страна и това, което някои определят някои като европейска пропаганда, е в източника, целенасочеността и начина, по който се разпространява - Георги Марчев, зам.-главен редактор на Factcheck.bg

„Докато руската и китайската очевидно са финансирани от държавата и обслужват лидери, които управляват тоталитарно, то в западните държави има най-различни лобита, които се опитват да прокарат дадени съобщения. Да, някои също използват информация, която е неточна и се опитват да манипулират обществото, но не можем да кажем, че е държавно ориентирана. Когато държавата стои зад информация, която е невярна, води до определено количество натрупвания, които няма как да бъдат постигнати от частна организация или който и да е друг“, подчерта Марчев.

   „Ние се занимаваме с рекламата, защото тя осигурява живота на медиите. Медиите живеят с реклама. Тя е тази, която захранва и дезинформацията, и пропагандата. Какво значи това? Често това е нещо полуистинно, след което са добавени серия от други факти, които тотално подвеждат публиката“, посочи Николова.

   „Ние най-лесно се подвеждаме по новини, които са частично неверни. Например когато се заговори в началото на войната, че в Украйна има лаборатории, които са правили биологични оръжия или Ковид. Да, там имало лаборатории, но те не са произвеждали това. По същия начин е с тезата, че НАТО е провокирало войната в Украйна. Никой не проверява, че НАТО не е имало бази и не е провокирало Русия, за да я нападне“, отбеляза журналистката.

   Според Марчев работата на журналистите е да проследяват наративите, които се налагат в публичното пространство и дали те се базират на факти.

   „Ако на първо четене ние виждаме, че богохулници затварят една църква, в следващия вече прочитаме детайли и разбираме, че става въпрос за българска собственост. Ако се задълбочим, ще разберем, че фактите са доста по-различни и вероятно има спекулации от страна на някои заинтересовани по руската тема“, коментира Николова случая със затварянето на руската църква в столицата, след като българските власти изгониха от страната предстоятеля на Руската православна църква в София архимандрит Васиан заради шпионаж.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha