Събота, 23 Ноември 2024

Партиите харчат до 8 млн. лв. за местните избори

Партиите харчат до 8 млн. лв. за местните избори
Публикация   24 Септ, 2023   /     akcent.bg   /     567

Всеки мераклия за съветник ще струва 5000 лв. Без медийни пакети за малките партии

    Д о 8 млн. лв. е лимитът, с който партиите и коалициите трябва да финансират кампанията си за местния вот на 29 октомври. Това напомнят от Централната избирателна комисия (ЦИК) в свое решение. За един кандидат за общински съветник може да се разходват не повече от 5000 лв. Средствата, които формациите могат да заделят за претендентите за кмет на община, зависят от нейната големина.

            Средства

   До 25 000 лева може да струва кампания за община с население до 30 000 души. Сумата скача двойно, ако в нея живеят до 60 000 човека. За общини с до 100 000 жители средствата, които може да похарчи един мераклия за местната власт, са 100 бона. За големите областни градове финансирането достига между 250 000 и 500 000 лева. За населени места като София парите са значително по-големи, защото за общини с над 500 000 жители позволеното финансиране е до 1 млн. лева. Подобно разпределение според населението има и за кмет на район и кмет на кметство. Там сумите варират от 2000 до 60 000 лева.

   Разрешените източници на финансиране са собствени средства на партията, пари от самите кандидати и дарения от физически лица. Много често политическите сили използват спестените пари от държавните си субсидии. И докато за национални избори държавата дава медийни пакети за малките партии, то при местния вот такива няма. Забранени са анонимните дарения, такива от фирми, чужди граждани и правителства, както и от религиозни институции. Всяко дарение над 1000 лева се превежда по банков път, за него се попълва декларация за произход на средствата, а Сметната палата проверява дали има съответствие между доходите ни и дарената сума.

           Агитация

   Агитацията по време на кампанията трябва да се извършва само на български език. Не са позволени анонимни материали. В предизборните плакати и клипове не може да се използват гербът и знамето на страната. Забранено за агитация е и в градския транспорт, в институции. Такава не могат да правят и служители на вероизповеданията. Религиозните обреди обаче са разрешени. В търговските реклами не трябва да се отправят политически внушения в полза или във вреда на една или друга партия. Самата кампания започва на 29 септември и  приключва в 24,00 ч. на 27 октомври. ЦИК ще иска оферти от „Сиела Норма“ по поръчката за профилактика на машините, инсталиране на софтуера върху устройствата и тяхното транспортиране до секциите. Пак със „Сиела Норма“ ще се преговаря и за надграждането на софтуера за вота.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още