Маргита Тодорова е директор „Маркетинг и продажби“ и член на борда на директорите на най-голямата българска компания в сферата на туризма „Албена“ АД – собственик и оператор на едноименното ваканционно селище.
Най-сериозен проблем на българския туризъм, особено на морския, се определя от това, че е сезонен. Оттам идва следващият- със задържане на квалифицирана работна ръка и доста други. Албена обаче е един от първите, ако не и единствен курорт, който мисли в тази посока от доста време- балнеотуризъм, спортен туризъм и др. Да дадем малко повече конкретика в тази посока?
Една от основните цели на акционерното дружество е удължаване на сезона и използване на всички преимущества, които „Албена” притежава. Това спомага както за запазване на работниците и служителите, така и на приходите.
За постигане на тази цел работим в няколко направления.
- Балнеолечение- организирано е на база всички природни фактори, които притежава „Албена”- минерална вода, лиманна кал, естествена среда и чист въздух, както и много и разнообразни билки, мед и др. Разработени са различни програми за различните пазари. Това дава възможност да се удължи максимално сезонът. Представени сме добре на немския пазар- предстои подписване на договор със здравните каси. Надявам се да увеличим тази взискателна клиентела.
Разбира се, нашето внимание постоянно е насочено към българския пазар. С наличието на болница по рехабилитация успяваме и работим със Здравната каса на България. Медицинският център предлага много и най-различни програми- главно за лечение на опорно- двигателен апарат, периферна нервна система, определени кожни заболявания.
- За да можем да предлагаме разнообразен продукт, в центъра на вниманието ни е развитието на конгресния и събитийния туризъм. Новост са новите зали, една от които е зала „Перуника”- прекрасно място с 500 места за провеждане на големи форуми, вариатетният театър, голямата мултифункционална зала и всички останали, които се намират в 4- и 5-звездните хотели.
Вече пета поредна година „Албена” е европейски курорт на спорта. През юни завърши европейският турнир по снукър, а гости и участници имаше от цял свят.
„Албена” се утвърди като курорт, предпочитан от все повече млади семейства с деца. Избран е заради гарантираната сигурност и спокойствие, което получават тук. Естествено трябва да отдадем заслуженото на широката и добре поддържана плажна ивица. Включително и новото предизвикателство за децата и не само- воден аквапарк.
- Така е. Основните ни летовници са млади семейства с малки деца и не дотам малки. Подчертахте вече едно важно предимство, което имаме- сигурността. А колкото до плажа- за 22 – ри пореден път получи син флаг /гарантира чистота на плажа и на морската вода/, както и разнообразието на туристическия продукт, който се предлага в комплекса.
За децата и тази година има много и допълнителни атракции, водният аквапарк, паркът с прототипи на динозаври, както и терариума. Традиционно вече се предлага богата анимационна и концертна програма.
Споделя се от почивали вече в „Албена” този сезон, че има промяна в таргет групата. Стига ли до ръководството впечатлението, че намаляват идващите за Голямото лятно ядене /прекалено шумни компании и препълнени чинии/.
- Със сигурност това, което мога да потвърдя, е, че се завръщат почиващи от основните за „Албена” пазари- немски и скандинавски. Имаме повече гости от Франция, завръщат се и гостите от Чехия и Полша. Разбира се, сериозно е присъствието на румънските и българските туристи. Сезонът може да се определи като динамичен, тъй като много и различни обстоятелства влияят върху него. За съжаление войната в Украйна има негативно влияние върху реализираните обеми нощувки.
Навсякъде туристическият бранш отчита намаление, нормално е и да има и при вас. Поносимо ли е?
- За да може „Албена” да се развива, на нас ни трябва определен обем нощувки. За съжаление, тази година няма да можем да достигнем тези от 2019 година и се надявам сега те са бъдат около 80 на сто.
Все пак, през тази година някакви средства в инвестиции реализирате ли?
- Тази година успяхме да реновираме хотелите „Ралица” и „Фламинго”. Ралица вече е в новата продуктова формула „Калимера”, а Фламинго вече притежава характиристиката на „семеен хотел”.
Предлагате ултра ол инклузив в някои от хотелите. Как се възприема и как се отразява тази услуга?
- Смея да твърдя, че хотелите „ Калимера Ралица супериор”, „ Ралица аква блу”, „Гергана”, Калиакра маре”, Калиакра бийч” и „Амелия” се радват на голямо търсене и повече гости.
Зеленото стана все по-актуално и модерно. Зелена „Албена”- какво се прави в тази посока?
- Този сезон завърши 5-годишният етап от нашата стратегия по устойчиво развитие и навлизаме в нов етап и нови цели. Така ще се стабилизират позициите на комплекса в осъществяване на стратегията.
Няма как да избягаме от въпроса за персонала и начините, по който го решавате?
- Да, това е един от големите проблеми за този сезон е липсата на кадри. За съжаление за поредна година набираме персонал от чужбина. Това са хора, които на място дообучаваме и включваме в работния процес. Този сезон са около 800 човека- от Киргистан, Узбекистан, Украйна и Турция.
Да се наемат работници от такива далечни дестинации и въобще – от чужбина, не е ли еднакво скъпо с това - да наемате българи?
- Отново за съжаление- няма достатъчно българи, които да имат желание да работят в туризма заради изразената сезонност. За младите българи, които идват да работят при нас, е начало на трудовата им кариера. Има и такива, за които възможността да бъдат на море, е именно и като работят при нас. Вече втора година ученици от Русе /от един випуск/, се самоорганизират и работят през сезона в един от хотелите на комплекса. Просто защото им е харесало миналата година.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай