Събота, 23 Ноември 2024

На въпрос на Мартин Димитров - Функционирането на ферибота Русе- Гюргево се бави по вина на Румъния

 На въпрос на Мартин Димитров -   Функционирането на ферибота Русе- Гюргево се бави по вина на Румъния
Публикация   18 Юли, 2023   /     akcent.bg   /     487

Темите за ферибота и втори Дунав мост излязоха от медийния интерес - няма навина и конкретика в отговорите на министър Гвоздейков в "Лице в лице".

  Независимо че транспортният министър Георги Гвоздейков говори вчера в предаването по БНВ "Лице в лице" за фериботната връзка Русе и Гюргево, както и за втори мост при Русе над Дунава, нито ред не се появи след това в публичното пространство. За разлика от темите за БДЖ и за медицинските въртолети.

   Може да се приеме, че това не са толкова важни въпроси за българската общественост, но може би и заради отговорите, които минисътър на транспорта даде на въпросите на Цветанка Ризова. Всъщност траспортния министър нищо ново и различно не каза от прессъобщението на правителствената пресслужба след посещението на премиера Денков в Румъния. Единственото, което обогати информацията за това посещение бе, че срещата на двамата премиери е преминала в приятелска атмосфера. Гвоздейков заяви "отговорно, че румънският премиер се ангажира в спешен порядък по проектиране на втори мост при Русе над река Дунав и спешното пускане на ферибота  между Русе и Гюргево.  Колкото до финансирането на моста също нямаше новина- имало различни варианти, тепърва щяло да се определя къде да бъде позициониран моста.

   Единственият конкретен отговор на въпроса има ли поставени срокове бе, че до началото на септември ще има ясна визия как ще се работи оттук нататък.  А това вече сме чували по времето на Събев, на когото също бяха обещани срокове и дати, които и до днес не са се случили.

Фериботът Русе – Гюргево, който се очакваше да заработи през лятото на миналата година, все още се бави и е под въпрос дали ще започне да се движи това лято. Транспортната връзка е от особено значение за по-бързото преминаване между България и Румъния, тъй като има потенциал да разтовари тежкия трафик по „Дунав мост“ 1, който в летните месеци е особено натоварен.

   Функционирането на ферибота обаче се бави по вина на Румъния, става ясно от отговор на транспортния министър Георги Гвоздейков на въпрос от депутата от 19-ти МИР в Русе Мартин Димитров („Продължаваме промяната – Демократична България“).

   Акцент е поставен върху изграждането на трети мост при Русе. Това обаче е проект, който ще отнеме време и заради това Денков иска ускоряване на работата по ферибота.

   От наша страна бе поставен въпросът колкото може по-бързо да се пусне връзката по фериботната линия Русе – Гюргево, за да можем да подпомогнем този интензивен трафик, който е свързан с развитите бизнес отношения между двете държави", коментира Денков.

   В отговора на министър Гвоздейков до Димитров се посочва, че  България има готовност за откриване на фериботната линия, но към този момент

   процедурата по откриване на ГКПП "Русе – Гюргево – ферибот за румънска страна се бави“.

   За да функционира е необходимо да бъде издеадено постановление на правителството на Румъния за откриване на ГКПП Гюргево (о. Моканашу), но се търси вносител на предложението за издаване на нормативния акт.

   Припомняме, че фериботната линия не е единственият проект между двете държави, които се бави. В началото на миналата година бившите министри от кабинета „Петков“ – Николай Събев и Гроздан Караджов – обещаваха, че фериботът ще заработи в края на юни 2022 г. Това така и не се случи, въпреки че двете държави имат подписано споразумение.

   Друг проект, за който България упорито настоява, е изграждането на трети мост при Русе. Споразумението за него е изпратено на Румъния в края на миналата година, но до подписването му така и не се стига. Само преди дни стана ясно, че Европейската банка за възстановяване и развитие има интерес и би финансирала съоръжението.

   От години обсъждаме втори мост край Русе-Гюргево, тъй като това е изключително важно направление, което директно свързва България с Букурещ. Това направление доби ново значение със започването на войната в Украйна, тъй като то е част от логистичното управление за подготовка на отбрана на източния фланг на НАТО и затова ние имаме всички основания заедно да ускорим процеса за планиране, проектиране на този мост във възможно най-кратки срокове", заяви преди дни Денков пред журналисти в Букурещ.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още