Три компании са подали общо 6 жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу поръчките за новия подвижен състав, финансиран със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Това са „Шкода Транспортейшън А.С.“, „Сименс Мобилити“ ЕООД и „Тонер Съпорт“ ООД, която най-вероятно се явява представител на друга чуждестранна компания.
По пет от жалбите компаниите са направили и искане за налагане на временни мерки, т.е. най-вероятно спиране на процедурите. По три от тях КЗК вече е открила производство.
Едва когато антимонополната комисия се произнесе окончателно, ще стане ясно и защо компаниите са подали жалби. Според източници на Economic.bg претенциите им най-вероятно са свързани със структурирането на заданията и спецификациите, заложени в поръчките.
Припомняме, че търговете бяха стартирани от Министерството на транспорта с 1-годишно изоставане от заложения график по Плана. Четирите поръчки бяха обявени в края на април и са на обща стойност над 2.8 млрд. лв. без ДДС. Те са за 7 двуетажни мотриси, 35 едноетажни, 20 пуш-пул влака и 18 маневрени локомотива.
На този фон ресорното ведомство е направило промени в документациите на два от четирите стартирани търга, става ясно от информация в Регистъра за обществени поръчки. На пръв поглед съвсем незначителни, понякога такива редакции, особено в техническите спецификации, могат да ликвидират принципа на конкуренция.
„Сименс Мобилите“ обжалва търга единствено за 20 бр. пуш-пул влака, чиято стойност е над 1.2 млрд. лв. без ДДС. Жалбата е подадена на 22 май, но няма искане за налагане на временни мерки.
„Шкода Транспортейшън А.С.“ е подала общо две жалби на 19 май. Едната е срещу поръчката за 7 бр. двуетажни мотриси с прогнозна стойност от над 410.5 млн. лв. без ДДС , а другата срещу 35 бр. едноетажни влака за малко над 1.1 млрд. лв. без ДДС. И по двете има искане за налагане на временни мерки, т.е. най-вероятно спиране на процедурите. За момента жалбите са със статус на иницииран процес, т.е. тепърва КЗК ще ги разглежда и ще се произнася.
„Тонер Съпорт“ е подала жалби на 18 май срещу 3 от четирите търга, стартирани от Министерство на транспорта, а именно – за 7 двуетажни мотриси, 35 едноетажни, 20 пуш-пул влака. КЗК вече е открила производства по тези жалби.
По поръчката за 18-те бр. локомотиви, чиято стойност е почти 93 млн. лв. без ДДС, ресорното ведомство е направило изменение в документацията. Това се е случило на 9 май тази година, сочи справка в Регистъра за обществени поръчки.
На стр. 17, в буква А) в текста „Под „сфера, попадаща в обхвата на поръчката“ се разбира „доставката на електрически локомотиви и пътнически вагони“ и се заличават думите „и пътнически вагони“.
На този фон през уикенда депутатът от ПП-ДБ Димитър Найденов заговори за корупция, свързана с поръчката, т.е. единствената, срещу която до момента няма подадена жалба в КЗК. По думите му МТ прави опит да плати 7 пъти по-висока цена за акумулаторни локомотиви от китайска компания, базирана в Германия, вместо да ги закупи от български производител за 21 млн. лв.
Този казус е с тежък мирис на корупция“, коментира той.
Според него ведомството е направило промяна в характеристиката на локомотивите в машини, които да правят маневри и във „влакообразуващи гари“, заради което пък може да бъде саботиран ПВУ.
Дори и да не ни се спрат парите по ПВУ от Брюксел, защото такава опасност има, рискуваме да платим нещо, на което няма да използваме потенциала, но ще сме платили цената му“, допълни той.
Промяна има и в търга за 20 бр пуш-пул влака. Тя също е направена на 9 май. Редакциите са свързани с изискванията към кандидатите, но и спецификациите на влаковете. Не е ясно защо ведомството е решило именно сега да променя тези неща.
В старата документация бе записано, че участник следва да е изпълнил дейност с предмет и обем, идентични или сходни с този на поръчката през последните 3 (три) години, считано от датата на подаване на офертата.
Под „дейност, с предмет и обем, идентични или сходни с този на поръчката“ следва да се разбира: доставка на минимум 10 бр. електрически локомотиви и минимум 50 бр. пътнически вагони.
В новата документацията ведомството е добавило няколко опции за това какво точно трябва да се разбира под сходни дейности на поръчката. Освен горепосочената, вече са включени и
доставка на минимум 10 бр. електрически локомотиви и електрически мотрисни влакове с общ минимален брой секции - 50 бр. или доставка на минимум 10 бр. електрически локомотиви и комбинация от пътнически вагони и секции от електрически мотрисни влакове с общ минимален брой – 50 бр.“
Промяната в техническата спецификация се отнася до входните врати на влаковете. В старата документация „входните врати на зоната, която е предвидено да обслужва лица с намалена подвижност, трябва да са със светла ширина най-малко 850 mm.“ Сега ширината е променена на 1000 mm.
Има промяна и по отношение на изискванията за отопление, вентилация и климатизация. Според старите критерии, „температурата на въздуха в помещенията за пътниците, в зоните за качване и скоростта на потока му трябва да отговарят на БДС EN 14750-1 или еквивалентен за климатичните условия на Република България.“ Вече думите „БДС EN 14750-1“ се заменят с „БДС EN 13129“.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай