"От 15 ноември до 1 март всички автомобили трябва да бъдат оборудвани с гуми, подходящи за зимни условия" - това гласи изискването на "Пътна полиция".
Тази разпоредба предизвиква сериозен наплив към гумаджийниците, който не спира дори и през декември, когато позакъснелите водачи сменят гумите си.
Междувременно текат ожесточени спорове какво точно изисква КАТ от шофьорите и след като стане ясно, че разпоредбите са само за дълбочината на грайфера от 4мм, мнозина решават, че няма нужда да сменят гумите.
Според тях е напълно достатъчно да имат необходимия грайфер или пък е най-добре да се шофира с така наречените всесезонни гуми, макар че това схващане е груба грешка.
Производителите неслучайно маркират гумите си с пиктограми, за да посочат разликата между зимните и летните си гуми. Летните обикновено имат пиктограма слънце, а зимните - снежинка, снежинка в триъгълник или стилизирани планински върхове.
Разликата, разбира се, никак не се изчерпва само с една картинка, щампована върху гумата, и именно затова е важно гумите да се сменят със смяната на сезоните.
Най-забележимата разлика между зимни и летни гуми е грайферът. Летните гуми са с по-плитък грайфер и по-малко канали, заради което, както посочват от Cars.com, се износват малко по-бързо. Каналите на летните гуми освен това са специално проектирани да минимизират риска от аквапланинг на мокра настилка.
Лятната гума има по-добро сцепление с пътя при високите температури и при по-влажни условия. Една от най-основните разлики със зимните гуми е не само видимо по-различният грайфер, а и материалът за изработка.
Летните гуми са изработени от по-твърда каучукова смес с по-малко съдържание на естествен каучук, затова при температури под 7 градуса могат да станат прекалено крехки.
Това не е единственият риск при шофиране в зимни условия с летни гуми. По-широкият и плитък протектор на лятната гума улавя снега, вместо да го разпръсква настрани, което прави сцеплението с пътя изключително трудно дори и при лека снежна покривка.
Ниските температури правят каучуковата смес на летните гуми по-малко гъвкава, което пък може да доведе до буксуване на едно място и без въобще да има сняг. Същото явление в краен случай би могло да доведе и до загуба на контрол над автомобила при висока скорост или на остър завой.
На суха и умерено мокра настилка летните гуми предоставят на автомобила достатъчно къс спирачен път, но на много мокра настилка и в сняг спирачният им път понякога надхвърля 34 метра при средно 17 метра при зимните гуми.
Много от големите вериги за продажба и смяна на автомобилни гуми вече предлагат и гаранционни условия, които със сигурност няма да бъдат признати, ако се установи, че летните гуми са карани при зимни условия.
Зимните гуми от своя страна подходящи за температури под 7 градуса, за шофиране в недълбок сняг и върху лед.
Причината е, че осигуряват значително по-добро сцепление с пътя при зимни условия. Те имат по-дълбок грайфер и повече канали, с които маневрират ефикасно в снега и кишата. Зимните гуми разполагат и с повече тънки прорези по ръбовете си, наречени ламели, които отново са за по-силно сцепление в сняг и лед.
Ламелите са тези прорези, които заедно с дълбокия грайфер спомагат гумата "да захапе" на пътя, без колата да буксува и да поднася в студеното време.
Даже и да не се шофира редовно в заснежени условия, зимните гуми отново са за предпочитане при ниски температури заради материала, от който са изработени. В каучуковата им смес има повече естествен каучук, което прави гумите гъвкави и устойчиви.
В същото време протекторите на зимните гуми и внимателно подбраната каучукова смес допринасят за къс спирачен път и осезаем контрол над автомобила.
Материалът на изработка прави зимните гуми неподходящи за шофиране при високи температури, защото губят сцеплението си и грайферите им се износват, което ги прави неефективни.
Грайферът на зимните гуми е така проектиран, че да образува тънък слой вода около гумата, който на свой ред разтапя снега и изхвърля водата настрани. Без тези грайфери ще се получи аквапланинг. Все пак при дълбок сняг е най-добре да се сложат и вериги.
И тук идва въпросът - защо да не си спестим цялата хамалогия по смяна на гумите и да караме с всесезонни гуми? A отговорът изцяло зависи от конкретния водач.
Най-общо казано, всесезонните гуми се представят прилично при повечето условия, но не се представят истински добре в нито един случай, тоест при много студено или много горещо време не вършат необходимата работа - не осигуряват силно сцепление, не предпазват от аквапланинг и не предотвратяват буксуването.
Всесезонните гуми имат множество канали и ламели и са добри за умерени температури и умерен дъжд.
Както посочват от Cars.com, този тип гуми са подходящи за водачи, които шофират предимно в градски условия, където снегът рядко се превръща в проблем, който трае дни наред. В градове, в които пътните артерии се почистват старателно при снеговалеж, всесезонните гуми са разумно и по-бюджетно решение.
Специалистите съветват обаче при тръгване на извънградски път през зимата, когато има риск от тежки снеговалежи, все пак всесезонните гуми да се сменят със зимни.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай