Понеделник, 23 Декември 2024

Кандидати под прикритие за БДЖ

Кандидати под прикритие за БДЖ
Публикация   06 Юли, 2012   /     capital   /     434

Шест са купените документи за участие в приватизацията на товарните превози, но половината са от адвокати

В последния ден за купуване на документи за приватизацията на "БДЖ Товарни превози" броят на кандидатите се удвои и те вече са шест, съобщиха от Агенцията за приватизация.

Конкурсът явно ще бъде изпълнен с неизвестни, тъй като половината от документациите са купени от адвокати с неизвестни клиенти. Това са Петко Илчев, Емил Иванов и Иглика Мишева-Брусева. Няма информация те да са от големи кантори или да са работили по големи приватизационни сделки.

   Вече стана ясно, че някакъв интерес има от страна на два жп превозвача - румънски и чешки. Един от кандидатите е Grup Feroviar Roman. Румънската компания е най-познатият кандидат на местна почва към момента. Grup Feroviar Roman е мажоритарен собственик на един от най-големите частни жп превозвачи в страната - "Българска железопътна компания". Документи са купени и от чешката Advanced World Transport. От сайта на компанията става ясно, че основното направление на групата е жп транспорт, като компанията определя себе си като един от най-големите частни жп превозвачи в Европа със 160 локомотива и 6000 вагона.

  Последното дружество, купило документация за търга, е Duet Railway Bulgaria, регистрирано наскоро. Няма информация дали дружеството е българско или чуждо. В Търговския регистър няма регистрирана компания с подобно име. В интернет също няма данни за фирма с име Duet Railway.

    Само купилите документи компании (или техни пълномощници) могат да участват в сделката и да подадат оферти. Шестте купени пакета обаче въобще не значат 6 кандидата. Досега в приватизацията най-често се материализира под 1/3 от първоначалния интерес.

      Железниците са ни скъпи

    Самата сделка се очаква да се осъществи до края на годината. На няколко пъти беше обявено, че минималната търсена цена за продажбата на товарното поделение е 100 млн. евро. При избора на победител цената ще бъде със 70% тежест, а останалите 30% ще зависят от бъдещите инвестиции в дружеството. Те трябва да са минимум 50 млн. лв. за три години. Отделно дружеството има около 100 млн. лв. дългове.

   Една от критиките по отношение на процедурата за приватизация е твърде високите изисквания към стратегическите инвеститори. Те трябва да имат по 400 млн. евро оборот за всяка от последните три години и да са работили в сектора на жп транспорта поне 10 години. Или това е петорно на оборота на продаваната компания. За финансовите кандидати условията са едно към едно на тези, поставени за "Булгартабак": управлявани активи над 1 млрд. евро и собствен капитал поне 20 млн. евро. Или прагът за втория тип кандидати е значително по-нисък.

   Обичайните заподозрени
   Наличието на толкова много адвокати с неизвестни клиенти ще доведе до нови спекулации по отношение на инвеститорите, проявили интерес. Сред финансовите инвеститори, чиито имена се спрягат като евентуални кандидати, се откроява това на руската Внешторгбанк - собственик на "Булгартабак холдинг" чрез инвестиционното си крило VTB Capital. За нейното участие говорят не само източници - интересът беше заявен публично още в началото на март, когато банката откри офис в София. Пак тогава изпълнителният директор на международния отдел на VTB Capital Атанас Бостанджиев потвърди и партньорството с българската Корпоративна търговска банка (КТБ) по евентуалната покупка на БТК. Освен това в конкурса за "Булгартабак холдинг" документите за участие също бяха купени от адвокат.

  Друг споменаван финансов инвеститор е Първа инвестиционна банка (ПИБ). Тя чрез търговеца на скрап "Надин" е била един от основните купувачи на вагони при търговете за разпродажба на излишен подвижен състав, организирани от компанията майка през последните месеци. Интересът й към индустрията не е от вчера - освен че финансира покупката на "Надин", пак чрез нея ПИБ взе и основната производствена площадка на фалиралия "Кремиковци".

   Що се отнася до стратегическите кандидати, имената им далеч не са толкова много. Така в категорията на потенциалните стратегически купувачи засега остават руските и турските държавни железници. От първите отговориха уклончиво, а от вторите отговор не дойде.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha