Четвъртък, 9 Май 2024

Официални резултати от провелата се анкета по повод Деня на аутизма

Официални резултати от провелата се анкета по повод Деня на аутизма
Публикация   07:30     11 Апр, 2023 /     akcent.bg   /     184

   Готови и обработени са резултатите от провелата се анкета по повод отбелязване на Световния ден за информираност за аутизма на 2 април.

   Анкетата: „Каква е актуалната информираност на обществото ни относно живота на хората с аутизъм и приемането им като част от различните общности“ е инициирана от Пространство за формиране на детски умения и родителски компетенции „ЗА ТЕБ, ДЕТЕ“- Варна с подкрепата на Сдружение „Родители на деца и възрастни с аутизъм“ – Русе

              РЕЗУЛТАТИ:

   Анкетата е лично изпратена до над 250 души. Има три публикации с активен линк към нея и още 2 пъти по толкова – публично в социалните мрежи. Срокът за изчакване на отговори е 15 дни. Като резултат в допитването са взели участие общо 87 души. Най-голяма част от включилите се са попълвали в ролята на родители – 76%. От тях 45% са родители на деца с аутизъм. 31% от родителите потвърждават, че нямат деца с аутизъм в класа на своето дете. Общо 27% са специалисти, подкрепящи деца със СОП  /от които 12% са учители, 11% – медицински специалисти, останалите 4% – психолози, логопеди, съдебен администратор, университетски преподавател/. 26% от всички отговорили нямат връзка и не познават дете/лице с аутизъм.

На първо място – гласът на родителите:

Какво иска един родител да знаем за неговото дете, развиващо се в спектъра на аутизма?

  • Аутистите са хора като всички останали. Аутизъм не е мръсна дума!
  • Всеки човек е уникален!
  • Детето с аутизъм няма вина, че се държи различно от другите деца, то не се държи по особен начин, защото така иска или защото е невъзпитано. То има затруднения.
  • То не е опасно. По-скоро е Различно, но Способно. То също е страхотно като всички деца!
  • Тези деца са много чисти и добри. Понякога много надарени в определена област! Дайте им време и те ще ви покажат своите знания и умения.
  • Единствено  – всички да имат базова информация за проблема, което да им помага да реагират нормално при определени ситуации.
  • Към родителите, чиито деца не са аутисти: Не плашете своите деца и не им пречете да играят с дете аутист. То не е страшно, просто се забавлява по различен начин.
  • Може да не изглежда, че слуша и разбира, но разбира много повече, отколкото си мислим. Може да не може да говори, но не е глупав и трудностите му с говора не се дължат на това, че не знае, а на специфично състояние, което се нарича диспраксия.
  • Не е вярно, че аутистите не искат да общуват, те просто не знаят как или не могат по обичайния начин.
  • Не е вярно, че аутистите не обичат да бъдат докосвани. Има и такива, но повечето обичат да бъдат прегръщани.
  •  Аутистите остават чисти като деца, хитруват като деца и се радват като деца. Усещат и добрината в хората, и злото и реагират според усещанията си.
  • Че му трябва повече време да отговори на зададен въпрос, тъй като му е трудно да формулира отговора (ако въобще е разбрал въпроса). Силните звуци го плашат. Страх го е да отиде сам до тоалетната в училище. Обича музиката и има много добра музикална памет. Много е наивен, послушен и добър. Не може да лъже. Има ритуали и когато не бъдат спазени, се разстройва.
  • Училището е отговорно за това да информира и подготви останалите родители за различните ученици в класа.  Специално моето дете чете, смята и прави диктовки дори по-добре от връстниците си. Те просто се изразяват по-различно.
  • Че имат право на нормален живот.
  • Че прагът им на поносимост е твърде нисък и е необходимо да бъдем толерантни и да научим децата си на толерантност.
  • Не сме герои и ние сме хора, които всеки ден търсят причината детето да има поведение извън „нормите“ за поведение в обществото. Не ни е цел да ни приемат като по-специални, но е факт, че имаме по-специфичен начин на живот, съобразявайки се с детето ни, за да направим света за него по-приятен и той да е щастлив и пълноценен човек.
  • Да знаят всичко, което знаят родителите на аутисти.

   Какво казва обществото/обществеността  на родителите на деца с аутизъм /от позицията  на съученик, родител на съученик, лекар, учител, терапевт…/:

   От емпатия и възхищение, но дистанцирано през подкрепа и окуражаване до строго съдене през съвети и препоръки…

  • ВЪЗХИЩАВАМ СЕ НА СИЛАТА ВИ, ЗАЩОТО ЗНАМ, ЧЕ ВСЕКИ ДЕН Е ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО ЗА ВАС!
  • Горе главата! Има все повече специалисти, които да работят с деца от аутистичния спектър и същевременно да информират обществото за техните особености и потребности.
  • Запазете спокойствие и нормален тон, говорете ясно и категорично, колкото и да е трудна ситуацията.
  • Ако искате децата ви да напредват, е необходимо да бъдете много силно ангажирани в техния терапевтичен и образователен процес.
  • Приемете  диагнозата. И не се притеснявайте да търсите помощ и подкрепа.
  • За да се чувства детето спокойно в училище, не бива да криете различността му, а да търсите връзка и екипна работа с учителите.
  • Отстоявайте позициите си като родители на деца със специални потребности!
  • Търсете професионална подкрепа от най-ранна детска възраст.
  • Играйте повече с децата си от най-ранна възраст. Играта се учи, както всяко друго умение – а усвояване на игрови умения ще сближи детето с другите деца в норма, ще подобри в пъти социалната му компетентност, а и ще засили връзката дете-родител.
  • Не спирайте да се самообразовате по проблема.
  • Включвайте детето в ежедневни дейности у дома.
  • Не се страхувайте да включвате децата си в обществото.
  • Не губете надежда и бъдете постоянни с рехабилитацията и грижите за своето дете. То има право на достоен и качествен живот.
  • Опитайте се да узнаете повече за самите себе си и за предназначението им като човешко същество в този живот. Грижете се за себе си!

Как  учителите помагат на останалите деца да разберат и приемат различието на детето с аутизъм?

27% от отговорите са: Не мога да кажа!;  В момента – никак! . Сред останалите са:

  • Зависи от възрастта.
  • Разговори на тема всички са различни. Използване на интерактивни материали. Филми.
  • Говорим си с децата в техническите часове, докато работим нещо. Разказвам им за различността на съученика им, за това, че той има нужда от подкрепа, за това че не бива да го игнорират.
  • Обяснявам на останалите ученици, че те трябва да се опитат да се приспособят към детето аутист, а не то към тях.
  • Като го включвам.
  • Отговарям на техните въпроси. Обяснявам, че неприемливото на пръв поглед поведение е начин да общуват с нас.

Какво искат да знаят още за аутизма учителите и какво им липсва като ресурс в работата?

  • По-тесен контакт с родителите, информация за поведението на детето у дома, за напредъка му;
  • Как  да се подпомогне адаптацията на дете с аутизъм към груповите дейности в детската градина?
  • Методи за общуване. Информация за специфични и алтернативни техники за работа.
  • Функционална оценка в образователна среда и учене на умения за самостоятелен живот.
  • Специализирана среда за обучение на деца от спектъра.
  • Справянето със сериозни поведенчески проблеми.
  • Методики за достигане до скрития потенциал.

   Какво липсва като ясна информация за спецификата и потребностите на хората с аутизъм за лекари/педиатри или тесни специалисти?

  • Липсва обучение на педиатрите и ОПЛ за ранно разпознаване на проблема и възможностите за работа с детето и семейството.
  • Какъв да е подходът при общуване с дете с аутизъм по време на преглед за диагностика на здравословен проблем.
  • Повече за техните интереси и всичко, предизвикващо безпокойството им.
  • Специфика при комуникация с лица с аутизъм. Информация на достъпен език.
  • Повече обмен и практики от Европа и САЩ.
  • За съжаление педиатрите имат изключително малко познания за нормалното невропсихическо развитие на малките деца и често успокояват фалшиво родителите. Това води до губене на ценно време за терапия.
  • Ерготерапевтите са много добре запознати със спецификата и потребностите им, те са важна част от екипа за работа с тези деца

Какво знаят и споделят тези, които нямат в обкръжението си човек с развитие от спектъра на аутизма?

  • Нищо не знаем за тези деца/ Не много/ Почти нищо – 34 % от отговорите
  • Че аутизмът е състояние, а не болест.
  • Че аутистичния спектър е много широк и всеки аутист е различен от другия и трябва да се комуникира с него според особеностите му.
  • Че е трудно да се справят сами в ежедневието, че имат повече страхове и притеснения; че им е трудно да общуват с другите хора, най-вече с непознати, и че поведението им е по-различно, донякъде малко странно като реакции. Много от аутистите имат проблем с възприятията, разбирането, а и с говоренето, с изразяването.
  • Че трябват много усилия, за се справи семейството; обикновено единия родител не работи.
  • Че са нужни много усилия и постоянство за да има резултат в поведението и изграждането на елементарни навици, знания и умения в този тип деца.
  • Аутистите са много умни и надарени в различни творчески дейности, но асоциални, затворени и живеещи в собствения си свят.
  • Че те самите имат нужда да бъдат събирани в групи от 3 до 5 заедно, за да може да се разгърне потенциала им.

Гледната точка на работодателите – какво искат да научат за уменията, поведението, живота на хората с аутизъм?

  • Как да не се натоварват в компанията на други хора.
  • Как можем да ги наемам на работа, каква работа могат да работят, колко часа могат да се натоварват. Как да им бъдем полезни.
  • Как да се мотивират за приобщавае към ежедневните дейности.
  • Как да им бъде помогнато, за да могат да изпълняват работни задължения.
  • Как да създадем среда, в която аутистът може да работи.
  • От какви изисквания трябва да се откажа, за да ги облекча в работата им.
  • Всичко, което се знае, което е написано в дебелите книги за тях.

Още малко от мислите, споделени в свободен текст:

Анкетата се оценява като много добра, навременна и необходима. Колкото повече информация, толкова по-добре. Това касае всички нас, защото тези деца са част от нашето общество. Необходимо е да се правят подобни, без да се диференцират различните състояния на децата/лицата със специфични затруднения.

Наложително е всички образователни институции, НПО-та и специалисти час по-скоро да преминат към практически и фактически действия. Времето, енергията и парите, които се прахосват 30 години по проекти с преобладаващи меки мерки – проучвания, информациони дейности, срещи и кръгли маси, следва да се насочат към решаване на конкретни практически проблеми и липси!

Изучаване на добрия световен опит и прилагането му в училище.

Създаването на възможност повече хора да се включат в целия процес – като помощник-учители, специалисти или дори „гледачи“ /асистенти.

Обучение на учители, треньори и студенти, а дори и просто доброволци, които се интересуват от темата, би било от полза. Могат да бъдат обучени как да се държат с хора от аутистичния спектър, как да им помагат.

Обучението в основно училище не може да бъде на всяка цена, след като училища и учители не са готови за това, не е честно родителите да се заблуждават, че стоене 1 час в училище ще помогне на това дете да получи подходящо образование. До 2 год. в системата на висшето образование трябва да се въведат курсове за овладяване на специфични методи за работа с тези деца и лица напр. РЕКС, да се изучава ABA и др.

Студентите да получават повече информация и придобиват умения за работа с деца от аутистичния спектър; Държавата да помисли за подходящи услуги не само за децата, но и за лица над 18 години; Специалистите, работещи с тези деца, да преминават специални обучения, да се помисли за сертифициране на работещите в това направление.

Темата е актуална, има много да се развива нашето общество, за да приеме тези хора. Видала съм примери от чужбина за работници, които общуват с другите работници чрез ПЕКС, кога това ще се случи у нас?

Ако родителите подкрепят и вярват във възможностите на децата си, и самите деца ще се чувстват оценени. Диагнозата не е причина за отхвърляне на хората с увреждания от обществото.

Финално: без обществото да разбира и осъзнава потребностите на хората в спектъра, трудно може да се предизвика смислен дебат, който да произведе резултат на държавно ниво.

 

Резултатите са обработени от Поля Златилова – автор на въпросите, Психолог, Сертифициран специалист по аутизъм

 

Тагове : аутизъм , анкета , ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha