Много са факторите, които въздействат върху цените и дори един от тях да се промени, целият тренд се променя.
Това каза в студиото на Euronews Bulgaria председателят на Асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов по повод тръгването на сайта на Министерство на икономиката за сравнение на цените.
Смятам, че трябва да се разшири обхватът му и с по-малки магазини. Сайтът е така направен, че търговците сами да въвеждат тези данни, което означава, че лесно може да се отвори и за други търговци – дори и местни, само за даден град.
Това, което ме кара да подлагам на съмнение целия замисъл е, че там е предвидено търговецът да въвежда само една цена от даден продукт. Тя ще бъде най-ниската и не на промоция. Да кажем сиренето – ако в дадена верига се предлагат 15 различни сирена, търговецът ще въвежда само сиренето на най-ниската цена. Съмнението се поражда, че всеки търговец може да потърси даден продукт, който се предлага на по-извънредна цена, но за сметка на качеството.
Държавата си поставя кампанийни, краткосрочни цели. Тя иска да реши проблеми на 20-30 години за седмица или месец.
Сравняваме цени с 20% ДДС у нас и 5-6% в другите държави, а някъде и нула. Втора разлика са субсидиите, които производителите получават. Тъй като у нас субсидиите се дават на декар, там където има механизация производителите са най-добре. Там където има повече ръчен труд производителите започнаха да стават неконкурентни. Така производителите на домати, краставици, ягоди и т.н. всяка година намаляват.
Възстановяването на родното производство е фактор номер едно. Вторият фактор е имаме ли честен пазар. Прилагат ли се правилата за защита на конкуренцията? Съмненията за картели са огромни, хората смятат, че пазарът не е свободен. Това трябва да се разсейва с дела. КЗК години наред не е подавала информация на обществото – дори и да е правила някакви важни дела, хората не знаят за тях.
Да не хвърляме всичко на институциите, защото антимонополните органи разчитат на работата на конкурентите. Ако някой на даден пазар се чувства ощетен, той трябва да сезира антимонополния орган. Големият въпрос е дали нашите търговци не са си мълчали дълги години по някакви си техни причини. Не е само монополът, аз казвам, че злоупотребата с господстващо положение също е много голям фактор. Ако се изследва конкуренцията по вертикала по веригата на снабдяване, дали няма да се открие, че в някои сегменти има само един, двама или трима търговци, които са овладели пазара.
Цени трудно падат, по-скоро трябва да спрат да растат. Външните фактори са в посока на намаляване – лихвите и цените на горивата.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай