- Г-н Минев, Вие сте заместник-кмет „Устойчиво развитие и европейска интеграция” в Община Русе, но доскоро бяхте и председател на общинската организация на партия Атака в града. Защо напуснахте?
- Не аз напуснах Атака. Аз бях изключен от партията. Бях изключен устно, по телефона, без ясни мотиви. Всъщност, обади ми се депутатът Чуколов. Беше му трудно да намери причина за изключването ми – все пак не бях обикновен редови член. И знаете ли в какво бях обвинен? Че съм искал да стана член на партия ГЕРБ!... Попитах го дали в момента не чете заявлението ми за членство, а той отвърна, че Пламен Нунев /!/ му се обадил и че разполага със запис /?/ Така че тази компроматна война с т.н. СРС-та, а по-точно аудио-записи на телефонни разговори не е от сега. Но по-късно, сред огласените мотиви за изключването ми нямаше „изявил е намерение да стане член на партия ГЕРБ, за което ръководството на Атака разполага с неопровержими доказателства” /запис – аудио, видео?/Странно, нали? Съгласете се, че това е несериозно. И тук искам да уточня, че ще анализирам партия Атака не от позицията на обиден партиен съратник, а с обективните инструменти на политологичния анализ.
- Тоест…
Аз бях единственият успешен заместник-кмет от Атака в голяма община. И това подсказва истинския мотив да отстраняването ми. Нека припомня, че през 2007г. като мажоритарен кандидат на Атака аз спечелих 5606 гласа на русенци. Това беше третият резултат след фаворитите Божидар Йотов и Ваньо Танов. С отстраняването ми Атака в града остана без физиономия и вероятността да постигне подобен резултат на предстоящите избори с друг кандидат е изключена. Така че Чуколов обслужи интересите предимно на ГЕРБ, които мощно настъпват към Общината. Това е в пълно съзвучие и с националната политика на Атака, която продаде – да, продаде, а не предаде и хора, и принципи. Аз очевидно бях продаден, цената ще стане ясна на кметските избори в Русе.
- Как виждате партия Атака в нашия град – преди, когато бяхте част от нея, и сега, когато сте безпартиен?
- Участвах в създаването на партийната организация в Русе. Тя се развиваше добре, докато ръководството на Атака защитаваше каузата на патриотизма, въпреки крайно деструктивното поведение на Чуколов /спомнете си само за скандала с органите на реда от лятото на 2007 и заканата му да стане министър на МВР/ и депутата от предишния мандат на парламента, чието име не желая да споменавам – той заслужава да бъде напълно забравен от русенци. Е, що се отнася до Чуколов, неговите шансове да стане министър на МВР сега, когато срещу Цветанов се вадят толкова компромати, се увеличават...
Но в момента благодарение на системните усилия на ръководството на Атака, рейтингът на партията в Русе /а всъщност и в страната/ е съизмерим с ръста на нейния лидер...
- Искате да кажете, че е нисък рейтинга…
- Искам да кажа, че преди изборите през 2009 Атака в града имаше по-висок авторитет...Но за да бъде уважавана една политическа сила, тя трябва да има ясна и последователна национална политика, а нейните местни организации трябва да бъдат инициативни и чувствителни към проблемите на общината. Но нито партийната политика е такава, нито местната организация се изявява в обществото. Защото след като дълго време хора като споменатите по-горе сковаваха инициативата на обикновените партийни членове, членовете първо се дистанцираха, а по-късно и напуснаха Атака.
Истината е, че ръководството на Атака обективно не желае да печели избори за местна власт, защото участието в управлението на общините създава хора със самочувствие и авторитет , които , естествено са мотивирани да правят кариера в партията. А това вече е участието им в национални избори. Но тъй като подборът на депутати в Атака става тайно, без ясни критерии и практически нелегално, такива местни авторитети само пречат. Те са трудно управляеми и подлагат на критика решенията и постъпките на партийното ръководство. А това, при действащия партиен механизъм, ги прави излишни. Много от колегите ми общински и областни шефове на Атака повярваха, че партията ще се развива като нормална политическа структура. Но българското общество трябва да знае, че това не е така. Ето защо и тези активисти на Атака останаха излъгани. Те бяха изхвърлени от партията в момента, в който оспориха подбора на депутатските листи през лятото на 2009г. И това беше само една от вълните на масово изключване от партията. Защото тези хора бяха потенциална заплаха за председателя Сидеров, например. Или за заместника му Чуколов.
- Г-н Минев, каква е вашата прогноза за представянето на партия Атака на изборите през октомври?
- Предстоят избори за местна власт и за президент на републиката. Известно е, че националните избори „подгряват” общинските, където активността традиционно е по-ниска. Ако не искат да загуби партията си окончателно, Сидеров ще трябва да вземе участие в президентската надпревара. Националните избори са фактора, който помпи мускулите на партиите. Но кой ще бъде кандидатът? Аз не вярвам, че Атака искрено ще се устреми да спечели кабинета на Дондуков, защото:
Тя съществува като рекламна притурка на управляващите от ГЕРБ. И ако това е така, кандидатът на Атака едва ли ще се казва В. Сидеров. Може би Павел Шопов, може би Десислав Чуколов – верни кадри, които лесно ще бъдат преглътнати като загуба, защото тя ще бъде планирана. Това може да бъде и необвързана, надпартийна обществено известна личност – тогава загубата няма да бъде възприета като загуба на партията.
Целта според мен е страната да получи президент от ГЕРБ и това е нормален стремеж на управляващите. Но това гарантирано ще стане, ако Атака извади неубедителна кандидатура, а на втори тур застане зад кандидата на ГЕРБ.
А какво ще се случи на местните избори? Тъй като местните организации на партията са ликвидирани, ще се разчита на наемници. Ще се потърсят сравнително известни и платежоспособни кандидати по места, които са готови да платят, за да видят лицето си под благославящата ръка на председателя Сидеров редом с логото на партията. Това не е нещо ново, но сега кандидатите за участие в местната власт ще се стремят към утвърдени партийни брандове, тъй като Избирателният кодекс ще ограничи създаването на местни политически формирования с единствената цел- да обслужат местни икономически интереси.
Ще се търсят както кандидати за кмет на Русе и селищата от общината, така и кандидати за общински съветници, тъй като банката с кадри е не само празна, но и счупена...
Но тъй като, както вече казах, партията няма за цел овладяването на местната власт, а и поради факта, че необходимият брой гласове за избора на един общински съветник значително ще нарасне поради намаления състав на Общинския съвет, присъствието на Атака в местния парламент ще бъде повече от скромно и тя няма да бъде фактор при формиране на местната политика.
- Нека от проблемите на Атака преминем към общинските теми. Как се чувствате като заместник-кмет с достатъчно отговорен ресор?
- Работя нормално в екипа на кмета Божидар Йотов. Следим поканите за кандидатстване по оперативните програми, както и по други инструменти за финансиране, подготвяме проектни предложения в съответствие с Общинския план за развитие. Изпълняваме осем мащабни проекта за 21 млн. лв., подали сме документи за още два, в процес на подготовка сме на още пет големи проекта. Очакваме подписване на договор за безвъзмездна финансова помощ за ремонт и реконструкция на бул. „Тутракан” на стойност около 8 млн. евро.
Наред с това работим върху актуализацията на плановите документи на Общината, което е процес, в който вземат участие всички звена на общинска администрация. Съвсем накратко – това е нашата работа – говоря в множествено число, защото проектната работа е екипна и аз работя с двата ми поверени отдела като един отбор.
Смятам, че в общината вече успешно функционира модел за разработване на проекти и тяхното изпълнение и наблюдение, който и в бъдеще ще обслужва проектното мислене на администрацията. Това е извънредно важно и твърдя, че община Русе разполага с изграден капацитет в това направление.
- Да, но преди броени дни от опозицията обявиха, че проблемите на Общината издали точно от липсата на достатъчно капацитет по отношение на разработване на проекти, както и причина те да бъдат постоянно обжалвани?
- Става въпрос за различни неща. Групата СДС плюс ДСБ плюс ВМРО насочват вниманието към самото изпълнение на проектите, което е свързано с провеждане на процедури по закона за обществени поръчки. Публична тайна е, че този закон е несъвършен и правителството работи по изцяло нов ЗОБ. Това ще стане в резултат и от натиска на общините, които многократно настояваха Законът да бъде променен, най-вече в частта му, която третира възможностите за обжалване на тръжните процедури.
- Тези големи цифри не предполагат ли възможност за прилагане по някакъв начин някакви корупционни практики или схеми?
- Аз поне не зная дали има подобно нещо, тъй като в рамките на моите задължения подобна възможност няма. В ресора при мен формулираме проектната идея. Оттам нататък се занимаваме с изготвяне на набора от документи, с който трябва да се кандидатства за безвъзмездна финансова помощ. След като проектът е одобрен, изпълнението му започва от екип, който е подчинен на кмета и на друг ресорен кмет.
- Не смятате ли, че работата в общината може да е причина да отстраняването ти от партията?
- Ако липсата на подкрепа от страна на Атака за каквито и да е проекти и инициативи от страна на Общината може да бъде причина, то тогава това е така. Търсил съм подобна подкрепа от нашите депутати от Атака при определени по-напрегнати ситуации, свързани с определени проекти, но никога не ми беше оказвано съдействие.
- И накрая, а сега накъде, или по-скоро, след изборите?
- Не съм се отказал да участвам в изборната надпревара на общинско ниво. Но все още търся подходящия формат, чрез който да участвам.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай