Събота, 23 Ноември 2024

Доц. Симеон Василев: Сериозна бариера срещу фалшивите новини са умните читатели, слушатели и зрители

Доц. Симеон Василев: Сериозна бариера срещу фалшивите новини са умните читатели, слушатели и зрители
Публикация   27 Дек, 2022   /     akcent.bg   /     526

   Фалшивите новини не са ново съвременно явление. Фалшивите новини са от времената, когато Пол Ройтер е разпространявал новини с пощенски гълъби. За мен има умни читатели, умни слушатели, умни зрители, те трябва да имат необходимата медийна компетентност и тогава това ще бъде една много сериозна бариера срещу фалшивите новини и всичко това, което изкривява представата за реалния живот.

   Това заяви в интервю за БГНЕС доц. Симеон Василев, преподавател във Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК) на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

    Доц. Василев отбеляза, че всички изследвания показват, че броят на фалшивите новини в социалните мрежи, които потребителите споделят, наистина много се е увеличил. По думите му оттук нататък идва и отговорността не само на тези, които създават медийно съдържание, като журналистите, но и на тези, които го потребяват, защото сме в състояние, в което аудиторията вече е един пълноценен автор и съавтор на медийно съдържание.

   „Аз не бих винил изключително социалните мрежи за т.нар. fake новини. Ако съсредоточим изцяло вниманието си върху тях, то тогава ще забравим за всички други начини, по които проникват фалшивите новини“, каза той. Доц. Василев подчерта, че те не са ново съвременно явление, но тъй като сега скоростта на информацията е изключително бърза и стига до изключителен брой хора и аудитория, въз основа на социалните мрежи фалшивите новини се усещат по-осезаемо.

   Медийният експерт коментира и алгоритмите в социалните мрежи, като обясни, че при тях нещата са доста по-сложни, отколкото си представяме. „Анализирал съм този проблем в книгата „Спиралата на споделянето“, защото там е работата, че алгоритмите вече са в състояние да насочват нашето внимание към определено медийно съдържание и да го съобразяват с нашите интереси и по този начин ограничават вниманието от многообразието от теми и медийно съдържание“, посочи той и допълни, че това за него е един отрицателен ефект.

   Въпреки това според доц. Василев алгоритмите могат да бъдат много полезни и все пак той предпочита да разчита изключително на стандартите на журналистиката например, а не на алгоритъм, който не може да усети, все още, „нито мириса на цветята, нито коледния сняг, нито пойната птичка“. „Засега не съм особено притеснен от тяхното нахлуване, но винаги трябва да имаме едно наум, защото в крайна сметка не знаем кой стои срещу нас, а това е много важно и за нашето социално взаимодействие“, смята той.

   На въпроса възможно ли е някакво друго явление да измести ролята на социалните мрежи, медийният експерт отговори: „Това е една революция в революцията и така революционното е новата роля на аудиторията. Не мога да кажа дали ще се появи нещо ново, което ще я измести. Всички говорят за т.нар. Мета вселена, все още е рано да правим такива преценки, но намирам едно такова развитие за нормално.“

   Доц. Василев даде пример с немския поет, драматург, режисьор и теоретик на изкуството Бертолд Брехт, който преди 100 години е предричал ролята на аудиторията, както и за такива светли умове като италианския писател, философ-семиотик и медиевист Умберто Еко. „Аудиторията има своето участие като автор и съавтор на медийно съдържание. Това е нещо много хубаво. В крайна сметка социалните мрежи, независимо от някои отрицателни неща, свързани с фалшивите новини, дадоха и необходимата доза свобода на нас като граждани, да изразяваме своето мнение“, добави той.

   Доц. Василев е автор на книгата „В спиралата на споделянето. Медийно съдържание и социални мрежи“, в която той задълбочава около темата за социалните мрежи и как това променя включително и структурата на публичната информация, как влияе на общественото мнение, на нашата социална ориентация и социално взаимодействие. Идеята за книгата се ражда въз основа на теорията за спиралата на споделянето на немския изследовател Елизабет Ноел-Нойман, създадена през 70-те години на ХХ век, която едва ли някога си е представяла какво ще се случи с нахлуването на социалните мрежи в живота на хората по целия свят.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още