Налице е сменена формула на заявката за експертен кабинет, е изводът на политолога Боряна Димитрова след оповестяването на проектосъстава на правителството "Габровски". Тя намира, че е сменена първоначалната формула за експертно правителство и в списъка виждаме експерти, но повечето с политическа биография. "Тук има разлика във формулата, според мен, във философията, не просто да се търсят непартийни лица, а да се търсят лица от различни партии, които да могат да гарантират политическа подкрепа", коментира Димитрова, която не е оптимист, че този кабинет ще мине през пленарната зала.
- Какъв е профилът на кабинета "Габровски", според вас?
- Бих разделила въпроса на две. Добре ли е да се търси изход от създалата се политическа криза, от взаимния блокаж между партиите с един профил на по-експертен кабинет и на този въпрос имам еднозначен отговор - да, добре е. Поне до този момент не сме видели никакъв продуктивен подход за търсене на изход от кризата. Да, ние знаем кой срещу кого е, кой с кого не би работил, но не виждаме формула, с която да се излезе от този блокаж. Така че да се търси изход от кризата чрез една формула на едно по-широко ветрило от експерти, ми се струва позитивно.
Минавам на втората част - дали този кабинет, който днес беше представен, уплътнява тази формула. Тук съм малко по-скептична, защото вместо една формула, в която да видим по-отдалечени от партиите експерти, каквато е самата фигура на потенциалния министър-председател проф. Габровски, ние виждаме по-скоро експерти, които имат своето минало в различни политически сили. Това не е непременно лошо. Няма проблем в това, че някои хора са имали опит в различни политически сили, но в ситуация, в която заявката е да се търсят равноотдалечени, да се търсят хора, които нямат своите корени в една или друга политическа сила, ми се струва, че това ще затрудни избирането на кабинет. Защото в момента всеки ще търси поводите една или друга фигура да бъде по някакъв начин бламирана. В известна степен това предложение, което сега виждаме - да, то е разнообразно, то е пъстро, не става дума за експерти само от една политическа сила, а за различни, но вкарва в играта политическата характеристика на лицата, а не толкова експертната им характеристика. Затова казах, че съм малко по-скептична.
Тази формула, моето лично мнение е, че трябваше в по-голяма степен да бъде уплътнена от участието на експерти, които не са имали своята степен на близост с различни политически сили. За мен има едно преформулиране на подхода. Заявката беше за експерти, равноотдалечени, а не експерти от всички политически сили.
- Присъствието на Драгомир Заков, Прошко Прошков и Меглена Плугчиева, например, дали пък не е някаква уловка или подлагане на капан към депутатите, съответно, от ПП, ДБ и БСП, за да ги провокират един вид - "как няма да гласувате за ваши кадри"?
- Не искам да кажа, че е някакъв капан, тъй като е много ясна идентификацията на част от тези политически лица. Тук не може да става дума за някакви скрити зависимости. Напротив, това са лица, които са имали открита принадлежност, припознати от различни политически сили. В този смисъл, тук ми се струва, че в движение или в последния момент е сменена заявката на формулата - от чисто експертни лица, които да не са били асоциирани с определена политическа сила, към друга формула - към апелиране към различни политически сили, че в този кабинет ще бъдат включени лица, които са били близки до тях. В този смисъл "подкрепете кабинет, в който вие можете да разпознаете и ваши лица, и ваши политики". Тук има разлика във формулата, според мен, във философията, не просто да се търсят непартийни лица, а да се търсят лица от различни партии, които да могат да гарантират политическа подкрепа. Дали това ще се окаже по-сполучливият вариант, трудно ми е да гадая, но във всички случаи първоначалните заявки бяха за това по-скоро да не се търсят такива ясно идентефицируеми лица. Има и други имена, които са участвали в различни политически правителства. Затова казвам, че е сменена формулата. Не става дума само за едно отделно име. От формула да се търсят лица, които не са били свързани политически, по-скоро сега формулата е - лица, свързани с различни политически сили, и по този начин да се мобилизира подкрепа.
- По-близо или по-далеч са предсрочните избори след този проектосъстав на кабинет, който видяхме?
- Не бих казала на този етап, че съм много по-голям оптимист за гласуването на този кабинет, тъй като ми се струва, че точно принадлежността до различни политически сили може да даде основание за продължаване на конфронтационната линия на всяка една от партиите. БСП ще види тук лица, които са били свързани с ГЕРБ или със сините, други ще видят знакови лица на БСП и НДСВ, тоест, в някаква степен това връща отново на масата онова, от което искахме да избягаме. Връща на масата политическите деления, а всъщност целта на предлагането на експертно правителство беше да се търси начин те да се преодоляват. Затова в началото казах, че това не е лош подход, не може България да стои непрекъснато управлявана от служебни правителства. Трябва да се търси изход от кризата, но уплътняването с тези лица като че ли връща в играта политическия подход, който обаче се мъчехме да преодолеем, поне по първоначална заявка.
Около 30% оценявам шанса да бъде гласуван този кабинет. Може би не на най-ниската точка, на която бяхме преди няколко седмици, но пък и не мога да кажа, че е преодоляна психологическата граница от 50%, където партиите непременно ще застанат зад този кабинет. Разбира се, предстои да видим и официалните позиции на партиите, вече с техните аргументи, не просто "за" или "против".
- Може ли да мине този проектосъстав на правителство с третия мандат, ако го получи Стефан Янев?
- Стефан Янев е вечният заподозрян от изборите на 2 октомври насам. Именно заради широко отворените врати, които е оставил във всички посоки. Не е изключено да мине, но за мен по-добрият вариант е, какъвто и да е кабинетът, но да бъде гласуван с мандата на основните политически сили - или на първата, която носи най-голяма отговорност, или на втората. В сегашната ситуация с втората е практически изключено да се направи кабинет. Защото, какъвто и да е кабинетът - експертен, с политически профил, смесен тип, за всеки един кабинет трябва да се носи ясна политическа отговорност. Докато гласуването на кабинет с третия мандат е в известен смисъл бягство от политическа отговорност, а това е твърде пагубно за политическия процес в страната. Така че, да не мине този кабинет с първия мандат, а да мине с третия, е вид политическа игра, която в никакъв случай не ни връща към едни добри стандарти в политиката.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай