Петък, 22 Ноември 2024

Медицински хеликортер може да имаме през март, първият от поръчаните общо 6 ще е готов през 2023 г

Медицински хеликортер може да имаме през март, първият от поръчаните общо 6 ще е готов през 2023 г
Публикация   02 Дек, 2022   /     akcent.bg   /     482

Болничните заведения не са готови за приемане на медицински хеликоптери и в следващите месеци и години трябва да се работи и за изграждането на нужната инфраструктура

     Отменената поръчка на здравното министерство няма да спре проекта за хеликоптерите - очакват повече кандидати за новата с повече пари.  С взет под наем хеликоптер втора употреба ще започне да функционира спешната помощ по въздуха в България. Надеждата е той да може да се ползва през март

   Това стана ясно, след като високи цени провалиха обществената поръчка за закупуването на 6 нови хеликоптера, която бе обявена от Министерството на здравеопазването.

   Хеликоптерът под наем ще се ползва година с опция за още една, става ясно от обява за обществена поръчка, пусната от “България Хели Мед Сървиз” - компанията, която ще управлява въздушните линейки. Прогнозната цена на хеликоптера е 1 756 004 евро без ДДС, а кандидатите могат да подават оферти до 5 декември.

   Въздушната линейка трябва да е с медицинско оборудване. С парите ще трябва да се обучат и наши пилоти и да се предостави инструктор.

   Линейката - втора употреба, трябва да е най-много на 10 г. и общият нальот да не надвишава 1500 летателни часа.

   “За да поиска един бъдещ авиационен оператор лиценз за авиопревозвач, то той трябва да има поне една машина”, заяви Георги Гвоздейков, който е шеф на бъдещия авиопревозвач “България Хели Мед Сървиз”. Той обясни, че екипажите са структурирани, чака се хеликоптерът, за да започне обучението им. Гвоздейков се надява до началото на следващата година да има подписан договор с доставчика на машината и до март вертолетът да бъде вдигнат от български екипаж във въздуха.

    В средата на 2021 г. проектът за създаване на медицинска авиация със седем хеликоптера и изграждане на инфраструктура в страната, влиза в Плана за възстановяване и устойчивост по инициатива на служебното правителство. Година по-късно буквално в последните си дни редовният кабинет в оставка обявява обществена поръчка за закупуването на шест хеликоптера, в изпълнение на този приоритет.

   Същевременно здравното министерство прекрати обществената поръчка за нови шест въздушни линейки. Според първоначалния план до 1 декември 2023 г.

България трябваше да има поне един хеликоптер, за спешна медицинска помощ по въздуха, а до 30 април 2026 г. да са пристигнали всичките шест.

  Ведомството обаче прекрати поръчката, защото единственият кандидат - италианската компания “Леонардо”, е дала по-висока оферта от допустимата. Тя е предложила обща цена от 123 млн. лв. без ДДС, което е с близо 20 милиона повече от максималната цена, определена от министерството.

   Работна група отново ще разгледа поръчката и експертите трябва да решат дали има нужда от промени, съобщиха от министерството вчера.

   Идеята е новата обществена обществена поръчка да се пусне възможно най-скоро и да се спазят сроковете по проекта за доставката им, увериха от министерството.

   Надеждите са в новия търг да участват повече производители на хеликоптери, като вече дори имало пратени писма за интерес, ако се адаптират условията.

   Според бившия директор на Планинската спасителна служба Красимир Стоянов обаче чак след няколко години ще имаме функциониращи въздушни линейки.

   “Дори поръчката на медицински хеликоптери да бъде направена сега, доставката няма да е възможна в рамките на следващата година” заяви той пред БНР.

    Междувременно „България хели мед сървиз“ ЕАД ще търси съдействието на Министерството на финансите, за да наеме или дори да купи на старо още един хеликоптер. Целта е докато бъдат произведени шестте нови, които ще купи Министерството на здравеопазването, дружеството да успее да развие цялата необходима съпътстваща мрежа от инфраструктура и услуги.

   Георги Гвоздейков съобщи и че в по-голямата част от България болничните заведения не са готови за приемане на медицински хеликоптери и в следващите месеци и години трябва да се работи и за изграждането на нужната инфраструктура.

   България остава единствената страна в Европейския съюз без спасителна помощ по въздуха. От 2019 г. ние не разполагаме с такава. Тогава частната фирма “Хели Ер” продаде своя специализиран хеликоптер в Грузия. Той беше използван редовно при над 20 спасителни акции от Планинската спасителна служба. В момента за тежки спасителни акции се ползват военни хеликоптери, които обаче нямат оборудване за медицинска помощ.

  През годините държавата прави няколко опита да купи нови въздушни линейки.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha