Петък, 22 Ноември 2024

Най-големите компании в Русе: Ръст в приходите и силна индустрия

 Най-големите компании в Русе: Ръст в приходите и силна индустрия
Публикация   14 Ноемв, 2022   /     Капитал   /     3106

Постъпленията на стоте най-големи фирми по приходи в дунавския регион се увеличават с почти 50%

 
  • Приходите на стоте най- големи фирми в региона на Русе растат с 47% през 2021 г. и достигат общо 8.8 млрд. лв.
  • Най-голямата компания в Русе е "Астра биоплант", като това е и третата най-голяма фирма изобщо в България по приходи.
  • Дебют в топ 100 прави "Експрес сервиз", наследник на Локомотивния вагонен завод, като фирмата има близо 18 млн. лв. приходи през 2021 г.

Възходът на най-силната икономически област в Северна България - Русе, продължава през 2021 г. Средно приходите на стоте най-големи компании в региона растат с 47% през 2021 г. и достигат общо 8.8 млрд. лв.

Най-големият сектор в региона е търговията. Ако през 2020 г. приходите й са били 4.9 млрд. лв., то през 2021 г. те стават 7.53 млрд. лв. Сериозно се увеличават и приходите на различните подсектори на преработващата промишленост. Машинопроизводството в региона е акумулирало близо 996 млн. лв., химията - 679 млн. лв., и дървесината и мебелите - 395 млн. лв.

Транспортът и логистиката са на трето място и тази година. Това е ключов сектор за регион, който се намира на Дунава и е граничен. В Русе има и сухоземен, и воден транспорт, като и двата се сблъскват с проблеми през 2022 г. и вероятно това ще се отрази във финансовите резултати, които ще излязат другата година.

                        Големите

Най-голямата компания в Русе е "Астра биоплант", като тя беше шампион за областта и в миналогодишната класация, а и е третата най-голяма фирма изобщо в България по приходи. Производителят на биодизел и растителни масла расте стремглаво нагоре - приходите скачат от 1.75 млрд. лв. на 3.34 млрд. лв., а печалбата достига 227 млн. лв. Дружеството е създадено през 2007 г.

  Заводът е част от русенскита група "Булмаркет", създадена от Станко Станков, която за изминалата година има три компании в Топ 20 на големите в горивата. Дейността на групата е разположена основно на площадката на бившия комбинат за тежко машиностроене в Русе, намиращ се на брега на Дунава, и в Сливо поле.

   Реално "Астра биоплант" се занимава с производството, покупките и продажба на зърно, производство на биодизел и масла, фармацевтичен глицерин и остатъчните продукти. През 2021 г. компанията завърши нова производствена мощност за 100 000 тона биодизел, като инвестицията е за над 17 млн. евро според търговския директор Деян Станков.

Koмпаниите на съответно трето, шесто, осмо и 33-то място в топ 100 за русенския регион също са от групата "Булмаркет". На трето място е едноименната фирма, която се занимава основно с търговия на горива. През 2021 г. приходите й достигат 441 млн. лв. след силен ръст.

Другите са наетият завод в Провадия, който произвежда неутрализирани масла и биодизел "Хай протеин" (6), който расте двойно; вторият завод за биодизел и фармацевтичен глицерин "Оберьостерайхише биодизел България" и заводът за сурови растителни масла и шрот "Олео протеин" (29).

Автор : Капитал Преглед на оригинала

Други шампиони

Освен групата "Булмаркет" в топ 10 на фирмите в област Русе има доста пъстри по дейност компании.

   Приходите на "Ромпетрол България" (2) порастват със 100 млн. лв. до 487 млн. лв., но фирмата остава на загуба.

   Производителят на заключващи системи за автомобили "Витте аутомотив България (4), който има и над 1000 служители, се изкачва с едно място нагоре спрямо миналогодишната класация. Другите големи компании с автомобилна нишка в бизнеса си са "А.Л. Филтър" (9), която произвежда филтри, както и производителят на системи за платени паркинги "Фаак България" (10).

  Куриерската фирма "Еконт Експрес" (5) също достига почти 270 млн. лв. приходи (повече за компанията -по- долу).

Автор : Капитал

         Новите в класацията

В русенската класация К100 тази година се появява компанията "Експрес сервиз" /60/ Тя е наследник на Локомотивния вагонен завод (ЛВЗ) в града и единственото предприятие за производство, поддръжка и разработка на чисто нови модели дизелови и акумулаторни локомотиви в България. През 2020 г. компанията има приходи 8.8 млн. лв., с които не успява да попадне в стоте най-големи русенски фирми, но резултатите през 2021 г. порастват двойно до почти 17.7 млн. лв. Печалбата също се е увеличила от 1.5 млн. лв. до 4.1 млн. лв.

    Дружеството е собственост на Анастас и Теменужка Колеви, а компанията се управлява от семейството. Техният син Цветелин Колев е зам.-управител на фирмата. Интересно за нея е, че дълги години е игнорирана от българската държава и по-конкретно БДЖ и министерството на транспорта, а работи основно със западни клиенти. Миналата година това се променя, като Цветелин Колев сподели пред "Капитал Градове", че "Експрес сервиз" вече работи по множество проекти с БДЖ "Пътнически превози" и БДЖ "Товарни превози", като ремонтират локомотиви и на двете компании. "Модернизираме локомотиви за теснолинейката, ремонтираме стари машини за товарните влакове", разказва той.

Автор : Капитал

Следващата компания със силен ръст и съответно дебют в топ 100 на фирмите в Русе е "Полибитум" (65), която се занимава с производство и търговия с битумни продукти.

Приходите на дружеството скачат от 6 млн. лв. на 16.7 млн. лв. през 2021 г., а печалбата също расте пет пъти - от 500 хил. лв. на 2.45 млн. лв. Компанията е собственост на Петя Хаджийска и Светлин Радев през дружеството им "Ведар". До 2015 г. те двамата са били в борда на директорите на изпадналия в несъстоятелност търговец на горива "Полисан".

 

"Ел Ен Джи системи" (69) също за първи път влиза в класацията, като съвпадение е, че именно това дружество е купило мощностите на фалиралата "Полисан" в Русе, както описа "Капитал" през март 2021 г. Фирмата е от орбитата на "Булмаркет" и е създадена преди шест години с предмет на дейност експлоатация на инсталация за втечняване и компресиране на природен газ и др. Това стана във връзка с участието на "Булмаркет ДМ" в европейска програма за доставка на втечнен природен газ по поречието на Рейн, Майн и Дунав за зареждане на кораби, за което през 2017 г. беше изграден LNG терминал на брега на реката. В края на миналата година "Капитал" съобщи, че дружеството ще дестилира масла от черупки на кашу, като полученият продукт ще се продава за преработка до второ поколение биодизел. Сега приходите на "Ел Ен Джи системи" скачат от 2.3 млн. лв. на 15.2 млн. лв., а печалбата пораства 10 пъти - от 401 хил. лв. на 4.18 млн. лв.

"Ай Пи Ай Стиил" (75) е дистрибутор на стоманени продукти, чиито приходи порастват от 6.15 млн. лв. на 14.5 млн. лв. Собственик на дружеството е австрийски холдинг със същото име.

Друго ново дружества в русенската стотица е автокъщата "Ником Русе" (77) със собственици Николай и Даниела Петрови, като компанията е представител на Toyota. Фирмата расте стабилно - от 8.4 млн. лв. на 14.3 млн. лв. Именно през 2021 г. печалбата е минала 1 млн. лв.

В класацията влиза и фирмата "М Газ" (86), която пораства от малко над 7 млн. лв. на 13.1 млн. лв. Дружеството е собственост на Стоян Манолов и се занимава с компресиране, логистика, транспорт, доставка, мониторинг на системите за декомпресиране и отчитане на компресирания природен газ. Манолов е бил директор в дружества на "Овергаз".

   В класацията попада и новото дружество "Спарки Русе 2020 /89/, което е свързано с русенския машиностроителен завод "Спарки". Приходите на фирмата растат от 5.3 млн. лв. на 12.6 млн. лв. през 2021 г.

   Компанията беше създадена с явната цел да придобие активите на завода "Спарки". Като собственик на "Спарки Русе 2020" се води адвокатът Михаил Нацкин.

   Самото дружество се управлява от Макс Зиф, който беше нает от ББР да консултира оздравяването на фирмите в групата на "Спарки". Държавната банка в последните години в поредица цесии изкупи вземанията на частни банки и се превърна в най-големия му кредитор. И все пак русенското дружество има по-хубава съдба от тази на ловешкото предприятие от групата "Спарки Елтос", което влезе в процедура по фалит.

           Машинна ситуация

   Машинният сектор е добре представен в топ 100 на русенските компании. На челните места попадат фирмите от автосектора "Витте аутомотив България", "А.Л. Филтър" и "Фаак България", но освен тях има и други представители.

   Приходите на "Линамар лайт металс Русе" (13) спадат леко, като това е компанията, която до тази година беше известна като "Мюнтюпе". Тя произвежда алуминиеви изделия за известни автомобилни марки.

   Растат и приходите на фирмата "Строително оборудване" (15), която от февруари 2018 г. е придобита от шведския производител Husqvarna. Преди това фирмата е била част от шведската група "Атлас Копко". Дружеството е създадено още през 1987 г. като предприятие за хидропробивна техника, част от Комбината за тежко машиностроене (КТМ). В предприятието се произвежда лека трамбоваща техника и такава за обработка на бетон и др.

     "СЛ индъстрис" е производител на части за кранове,собственост на Любомир Личев през негово американско дружество. От 2017 г. той е и управител, сочи справка в Търговския регистър. Оборотът на фирмата расте от над 14 млн. лв. до над 21 млн. лв. през 2021 г. Според статия на "Капитал" от 2019 г. става ясно, че компанията изнася производството си за държави в Европа и Америка.

   "Щайнер електроник" (56) расте със 74% през 2021 г. и приходите стигат 19.4 млн. лв. Както се подразбира от името, фирмата е производител на електроника, а собственик е Зоя Щайнер.

   Поседни, почини

Няколко фирми, свързани с производството на мебели, попадат в русенската стотица. "Екон 91" (45) е производител на матраци, чиито приходи са над 25 млн. лв. Собственици на фирмата са Епрем Кондаян и Емил Енчев. Според сайта на компанията тя е единственият производител на матраци от латекс не само за България, но и за цяла Източна Европа. Заводът, който се намира в Бяла, разполага с 4 цеха и 3 склада за готова продукция.

   Ръст в оборота има и при "Ирим" (21), той достига до 71.5 млн. лв. Компанията има по-голямо портфолио от продукти, които произвежда - освен матраци създават и корпусна и мека мебел. Мажоритарен собственик е създателят на фирмата Иван Иванов, а членове на семейството му имат по-малки дялове.

    Производителят на матраци с турски собственици "БРН слийп продуктс България", която е отбелязала гигантски ръст през 2021 г., всъщност затваря предприятието в града, по неофициална информация.

   В региона има и компании от сектора с малко по-различен профил. Например "Доминекс про" (40) са производител на изделия от метал и метални компоненти за мебелната индустрия, а "Вома" е търговец на материали от мебелното производство, който работи с "Кастамону Ентегре", производител на сурово и ламинирано ПДЧ, гланцови плочи, работни плотове, паркети и др.

   Приходите на "Фибран България", производител на топлоизолационни продукти от екструдиран полистирен, са се увеличили с 27% през 2021 г. Фотограф : Цветелина Белутова

             Под път и над път

    Общо 12 фирми в топ 100 са представители на транспортния бранш. Най-голямата е добре познатата у нас "Еконт Експрес" (5), която се занимава с куриерски услуги. До миналото лято неин едноличен собственик беше Николай Събев, но той се присъедини към Политическа партия "Продължаваме промяната" и впоследствие зае поста министър на транспорта.

   Приходите на дружеството растат от почти 233 млн. лв. на близо 270 млн. лв. Печалбата се задържа около 30 млн. лв. "Булмаркет рейл карго" (34) и "Браво спед" (38) са част от групата "Булмаркет" на Станко Станков. И двете дружества растат през миналата 2021 г. Приходите на спедиторската "Тива ком" (57) се увеличават с 14% през 2021 г. до малко над 19 млн. лв. Компанията е създадена през 1999 г. и има трима собственици - Иван Иванов, Валентин Илиев и Теодор Димитров. Иван Иванов е собственик и на дружеството "Тива плюс" (63), чиито приходи също растат с близо 28%.

   Компанията "Дунав турс круизис" (62), която се занимава с речен круизен туризъм, бележи сериозен ръст в приходите - 91%, като така те стават над 17 млн. лв. Компанията сериозно се сви през първата година на пандемията - тогава от над 36 млн. лв. приходи през 2019 г. беше паднала до 9 млн. лв. за 2020 г. Изглежда, че сега се връща на хоризонта. "Дунав турс круизис" има и дъщерно дружество, "Дунав турс хотелс", което е туроператор.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha