Понеделник, 23 Декември 2024

България блесна с 50% фалшив ръст на продажбите на нови автомобили

България блесна с 50% фалшив ръст на продажбите на нови автомобили
Публикация   16 Юни, 2012   /     Дневник   /     422

България е лидер в Европа по скок на продажбите на нови леки автомобили в Европа през май. Той изненадващ извод може да се направи от разпространените днес данни на Асоциацията на европейските производители (АСЕА).

Според тях на фона на 8.7% срив на търсенето в страните от Еврозоната, търговците в България отчитат 50.5 на сто скок на продажбите. Сключените сделки пред май у нас са 2398 срещу 1593 през същия месец на миналата година.

Така и няма ясното откъде АСЕА черпи данни за бюлетините си при положение, че официална статистика за пазара в страната няма от октомври миналата година. Според най-достоверната версия, цифрите се дават от местните представителства на съответните марки към централите, които пък ги препращат на европейската асоциация.

   На едни и същи нива
Новината за сериозния скок в продажбите изненада хората от бранша у нас. "Няма такова нещо, няма такива скокове, от година насам продажбите са на почти едни и същи нива", коментира за www.dnevnik.bg> бранд мениджъра на "Тойота" Иван Антров.

"При нас са спаднали, при 111 сделки през май миналата година, сега имаме 84. Дори бях изненадан от изключително слабия месец", каза и ръководителят на представителството на "Опел" в България Вихрен Горанчев. Той добави, че по-скоро се забелязва тенденция на спад на продажбите, отколкото на ръст. "Общо за всички фирми може да има и ръст, но той не е по-голям от 7-8%, тоест да са купени около 1900 коли.

"Единственото обяснение на подобни цифри е як реекспорт. Никой от колегите не се хвалеше с добри продажби, освен тези, които изнасят", коментира представител на друга голяма фирма от бранша, пожелал да остане анонимен.

   Реалната ситуация
Обобщение на сделките по фирми показа, че реално през май продажбите са около 1800, тоест с около 13% повече от същия период на миналата година. Що се отнася до данните на АСЕА за периода януари-май, които сочат 4% ръст до 7635 бройки, те по-скоро се приемат за верни от хората в бранша у

Износът на автомобили за страни от ЕС и отчитането им за продадени в България, беше основната причина браншовата асоциация АСЕА да спре да дава изкривените данни през октомври миналата година. Тогава беше обявено, че при 16 000 сключени сделки за деветте месеца на 2011 г., поне 6000 коли са напуснали територията на страната.

   Спад на всички големи пазари
Извън българските мистерии на автомобилния пазар в страните от ЕС ставаме свидетели на осми пореден месец на спад в продажбите. За май сделките са 1 106 845 или с 8.7% по-малко от същия период на миналата година. Търсенето намалява на всички основни пазари, с изключение на Великобритания. От 27-те страни-членки на ЕС по-високи продажби през май има само в осем.

Девет държава отчитат повишаване на търсенето за периода януари-май. Купените за петте месеца на тази година коли са 5 442 326 или със 7.7% по-малко от същия период на 2011 г. От големите пазари незначително подобрение отчитат в Германия (+0.3%), малко повече основания за оптимизъм имат във Великобритания (+2.6%). Иначе в Испания спадът е 7.3 на сто, във Франция (-17.2%), а в Италия (-18.9%) .

  При производителите през май се запазва тенденцията ръст да отчитат корейските марки - "Киа" (29.9%) и "Хюндай" (5.7%). От големите фирми компания им правят "Тойота" и "Хонда" с почти еднакво повишение на продажбите, около 13% и "Шевролет" (16.2%).

  Най-големият европейски производител - "Фоксваген груп" отчита спад с 5.7% на продажбите. Колите на френските PSA и "Рено" са съответно с 19.5 и 17.1% по-малко търсени, а тези на "Форд" и "Дженерал мотърс" с около 13 на сто.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha