Вендинг машините също ще издават касови бележки. Това предвиждат промените в Наредба №18 на финансовото министерство за отчитане на продажбите в търговските обекти, които са публикувани в портала за обществени консултации на правителството.
Тя ще засегне собствениците на машини за кафе, храни, паркинг автоматите, автомати за обмяна на валута и други видове машини.
От Националната агенция за приходите (НАП) обясниха, че в момента тези автомати също имат фискални устройства, но те се активират само когато собствениците им събират оборота, и е възможно да се укриват продажби. Занапред фискалните апарати на вендинг машините ще са директно свързани със системата за продажби и ще ги отчитат своевременно.
Кой как е засегнат
По-облекчен ще е режимът за апаратите, които предлагат автоматизирана продажба на храна, кафе и други стоки. Те няма да издават хартиена фактура по задължение, но ще трябва да съхраняват тази информация в централната си памет.
При автомати, които предлагат обмен на валута или плащане на комунални услуги - ток, вода, парно, издаването на фактура ще е задължително. Касова бележка на хартиен носител ще издават и паркинг автоматите.
Новост за клиентите е, че когато купуват нещо, автоматът или ще им издава касова бележка както в магазин, или най-малкото на дисплея му, през който се нареждат покупките, ще се изписват данни за изпълнената поръчка и нейната цена. Всяка отделна сделка ще се запаметява, а на края на всеки ден автоматично ще се изготвя и дневен отчет, който също ще остава в паметта на фискалното устройство.
Предприемачите, които поддържат вендинг машини, няма да са задължени да отпечатват дневен, месечен и годишен финансов отчет. Занапред тази отчетност ще се води автоматично, без намеса на обслужващ оператор и ще се съхранява във фискалната памет и в контролната лента на електронен носител.
Връзка с НАП
Също като класическите продажби в търговски обекти и фискалните устройства на автоматите за продажба ще трябва да имат дистанционна връзка с НАП. Тя ще се осъществява от мобилните оператори, като те ще могат във всеки един момент с sms да изискват информация за отчетените продажби.
Ако сега функциониращите машини за автоматизирани продажби отговарят технически на новите изисквания, собствениците им няма да правят допълнителни разходи за преоборудването им. Собствениците на устройства, които не покриват изискванията на наредбата, ще имат срок до края на годината да ги подменят или да инвестират в исканите подобрения.
В момента, който фискалният уред спре да функционира, продажбата от автомати ще стане забранена. Сега се позволява, ако устройството спре да работи, собственикът да продаде желаната стока и за това да издаде фактура от хартиен кочан.
Инвестицията
За първи път се заговори, че собствениците на вендинг автомати ще трябва да инсталират към машините си нов тип фискални устройства в началото на годината. Тогава от бранша се възпротивиха и предупредиха, че с тази мярка много от тях ще се принудят да закрият дейността си или да да минат в сивия сектор. Според бранша преоборудването ще струва между 400 и 500 лева.
По оценки на НАП в България има най-малко 30 хил. вендинг автомата, въпреки че точният им брой е неизвестен. Според представител от бранша, пожелал анонимност, броят им е много повече, като 3-4 фирми поддържат по над 400 машини.
Според него изискването може да се окаже финансово неизгодно, поради което някои компании може да се откажат от тази дейност. "Машините, които внасяме, са същите като в Западна Европа, но втора употреба и те не поддържат такива функции, каквито държавата ще изисква. Очаквам преоборудването да ни струва между 300 и 500 лв., ако изобщо е възможно. Ако се наложи купуването на нови, някои оператори може да се оттеглят, а това ще е в полза на големите фирми с голям брой автомати", коментира той.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай