140 българи имат персонален аероплан или хеликоптер, демонстрира инспекция в регистъра на гражданските въздухоплавателни средства. Общият брой самолети и хеликоптери на частни лица у нас надвишава 250, като по-голямата част от тях не са регистрирани в България, а в други европейски страни или Съединени американски щати, пише вестник " Телеграф ".
Прочетете още
В тази численост не влизат машините, които се водят на огромни частни компании, банки и застрахователни сдружения, регистрирани у нас. Частници имат 12 реактивни джетове, които са и най-скъпите летателни средства, притежавани от българи.
Другите са дребни самолети и хеликоптери, огромна част от които се употребяват от хора, регистрирани като аграрни производители. Повечето от притежателите не поддържат сами летателните си апарати, а ги пращат на хора, които да се грижат за редовността им. Те са длъжни да си обезпечат и техническите прегледи, преди да полетят. Голяма част от притежателите им ги отдават чартърен. Хеликоптери и дребни самолети се употребяват за сватби, като подарък – полет за рождения ден, и така нататък Често биват наемани от наши и непознати актьори за снимане на клипове или да вземем за пример кацане на стадиона или покрай сцената при концерт и други
Известните хора у нас са и измежду притежателите на първокласни реактивни самолети, чиято цена надвишава 10 млн. евро. Притежател на най-скъпия аероплан е предприемачът Васил Божков. Това е „ Чалънджър CL 601 ”, с който Божков стигна до Дубай преди 2 години. Машината е с 16 места, купена през 2004 година Божков има и още 7-местна „ Чесна Ситейшън ”, купена през 2005 година, и реактивен „ Лиърджет 60 XR ”. Вторият прочут предприемач, който има доста безценен аероплан, е Валентин Златев. Той купи ултралуксозния поръчков „ Лиърджет 60 XR ” през март 2015 година, който преди този момент беше благосъстоятелност на подсъдимия банкер Цветан Василев.
Сред притежателите на самолети е и предприемачът Митко Събев. Той разполага с „ Бийчкрафт ” за 6-7 пасажери и 14-местен „ Чалънджър ”. Изпълнителният шеф на курортния комплекс Албена Красимир Станев е другият прочут собственик на аероплан от този клас. 9-местен „ Джъмбо “ пък има предприемачът Валентин Захариев. Горди притежатели на по-малки самолети са братя Диневи. От политиците притежатели на такива летателни апарати са общинарят от Бургас Бенчо Бенчев и някогашният народен представител Красимир Велчев. Близо 300 души в България пък разполагат с лиценз за водачи на дребни самолети, демонстрира справката. Обучението се минава за 6 месеца и не е толкоз мъчно придобиването на лиценз, довериха инструктори. Цените на курсовете варират доста в този момент поради скъпите горива. Но пък този вид дребни самолети, които нормално са с две места, са и на налични пари до 100 хиляди евро вървят новите, а втора или трета ръка могат да се намерят надалеч по-евтино.
В Русе са известни притежателите на лични самолети са двама- и двамата са бизнесмени.
Първият частен аероплан в България се появява преди тъкмо 30 години. През 1992 година е платен с кредит от авиационното сдружение „ Ист-уест ”. Съдружниците вземат от американската компания „ Арканзас еркрафт инк ” на остаряло седемместния „ Бийч крафт Супер Кинг Ер-200 ”. Машината е много остаряла, създадена е през далечната 1975 година Купена е от Далас за 900 хиляди $. В София се употребява за чартърни полети. По-късно става благосъстоятелност на компанията „ Юкос ”, която го употребява за чартъри. Един от непрекъснатите клиенти по това време е бил Илия Павлов. Малко прочут факт е, че актуалните клиенти на прокуратурата – предприемачите Ветко Арабаджиев и Николай Банев, преди да се скарат, също имат аероплан и дружно основават първата в страната самолетна компания за ВИП транспорти. Идеята им е да оферират чартъри в региона на Балканите. Точно и около този план двамата се скарват и разделят бизнесите си.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай