След като купи пълен комплект кораби и техника за близо 21 млн. лв., с които самостоятелно да драгира (удълбочава) коритото на р. Дунав в българския участък, Изпълнителната агенция "Проучване и поддържане на р. Дунав" (ИАППД) ще наеме срещу още 12.4 млн. лв. частна компания за същата дейност. Това се разбира от съобщение за отварянето на ценови оферти, подадени в рамките на тръжна процедура, организирана от агенцията за поддържане на Дунав и транспортното министерство.
Цената от над 12.4 млн. лв. е предложена от варненската компания "Космос шипинг", съобщава специализираното издание Maritime.bg. Сумата е само с около 10 хил. лв. по-ниска от прогнозната цена, посочена при обявяването на търга за възлагане на обществената поръчка. Търгът за удълбочаване на критичните участъци по Дунав бе обявен независимо от факта, че само преди два месеца Изпълнителната агенция "Проучване и поддържане на р. Дунав" (ИАППД) съобщи, че започва драгажни работи със съвършено нова специализирана техника, която купи за 21 млн. лв. (без ДДС), по-голямата част от които европейско финансиране.
След като вчера в Министерството на транспорта бяха отворени подадените ценови предложения, днес на сайта на ведомството
беше обявена само цената, предложена от "Космос шипинг".
Според практиката при обявяване на резултати от търгове това показва, че именно варненското дружество е класирано на първо място.
В публикацията си Maritime.bg припомня, че през 2020 г. пак на "Космос шипинг" бяха възложени драгажни работи във фарватера на река Дунав на стойност близо 7 млн. лв. (без ДДС). А само преди година бе обявено, че ИАППД ще разполага със собствена мултифункционална драгажна техника, с която ще изпълнява сама своите ангажименти за поддръжка на фарватера в българския участък на Дунав. Оборудването бе закупено по проект, финансиран от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 - 2020", и бе на стойност почти 21 млн. лв. Близо 85% от тях (около 18 млн. лв.) бяха осигурени от Европейския фонд за регионално развитие.
Според няколко публикации в сайта на ИАППД от май т.г. съставът, купен с европейското финансиране, включва още понтон, шалан и драга, "с които
агенцията ще може да изпълнява самостоятелно корекциите на речното дъно
в критичните участъци на Дунав, за да гарантира нормалното корабоплаване в българския участък на реката".
© ИАППД
Един от корабите, купени с европейското финансиране
В същите публикации агенцията се похвали, че през последните 10 години е обновила своя флот благодарение на успешно реализирани проекти за над 45 млн. лв., привлечени по оперативните програми в сектор "Транспорт" и Механизма за свързване на Европа. "Благодарение на европейското финансиране за поддържането на корабоплаването в българския участък на реката се грижат моторен кораб "Дунав 1", хидрографен катер и моторен кораб "Осъм", както и най-старият кораб във флота на ИАППД - моторен кораб "Вит", пише в съобщение от 16 май т.г.
По-късно - на 29 юни, в друго съобщение от ИАППД съобщиха, че в началото на юли агенцията започва
"самостоятелен драгаж с новозакупената техника"
За да поддържа нормално корабоплавателно ниво през летния сезон, тя получи и целево финансиране от Министерство на транспорта и съобщенията в размер на 300 хил. лв. Паралелно с това обаче бе обявена и обществената поръчка за извършване на драгажни дейности, която сега най-вероятно ще бъде спечелена от "Космос шипинг".
В търга, обявен от агенцията за проучване и поддържане на Дунав, са участвали още две компании - ДЗЗД "Река Дунав 2022" и ДЗЗД "Пътища - Дунав 2022", става ясно от документацията, публикувана днес от транспортното министерство.
Днес в отговор на въпроси, зададени от "Дневник" от Министерството на транспорта съобщиха, че "възлагането на допълнителни драгажни дейности на външен изпълнител е за да се подпомогне дейността на ИА "Проучване и поддържане на река Дунав" при поддържането на корабоплавателния път при ниски водни стоежи и екстремно едновременно проявяване на много на брой критични участъци". От там уточниха също, че към момента Агенцията разполага с една драгажна група, с която не е възможно извършване на драгажни работи в повече от един участък едновременно.
"Опитът на ИАППД при извършване на поддържащо драгиране на реката показва, че е необходимо едновременно обработване на повече от 3 критични участъка на различни места, в зависимост от хидроморфоложките условия на река Дунав, уточниха от транспортната министерство в отговор на поставените въпроси. За пример можем да посочим, че през изминалата 2021 г. са отчетени повече от 8 критични участъка, а през този месец (август 2022 г.) праговите участъци са 18".
За да продължи да надгражда своя технически капацитет, в този програмен период на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. планира да подготви проект за купуването на още едно драгажно съоръжение, което, заедно с оборудването, купено миналата година, ще позволи удълбочаване на два участъка едновременно.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай