Вторник, 14 Май 2024

ЕС променя правилата за съдържание, реклама и лични данни онлайн

ЕС променя правилата за съдържание, реклама и лични данни онлайн
Публикация   06:49     06 Юли, 2022 /     akcent.bg   /     388

   Европейският парламент прие революционни правила, които да ограничат силата на технологичните гиганти като "Гугъл", "Епъл" и "Фейсбук" в Европа, чиито проект накара собствениците им да заговорят за напускане на континента.

  Това е предпоследна стъпка преди Акта за цифровите пазари и Акта за цифровите услуги да влязат в сила и изисква и одобрение от европейските държави.

   Двата закона изискват от онлайн платформите да направят повече, за да контролират интернет за незаконно съдържание, дезинформация и подвеждащи търговски практика. Като неглижирането на задълженията е заплашено от глоби от шест до десет процента от световния им оборот.

   Досега ЕС се надяваше чрез саморегулация да накара технологичните гиганти да контролират и свалят бързо незаконно съдържание от платформите си, но въпреки че етичният им кодекс беше редактиран многократно, последно преди дни, то продължава да е проблем и затова еврокомисията реши да го обвърже със законодателство, а френското председателство успя да го договори с европарламента.

          Силните страни

   Основният принцип, залегнал в новото законодателство, е, че това, което е незаконно извън интернет, е незаконно и онлайн, като доставчиците на услуги трябва да се ангажират по-тясно с премахване на незаконно съдържание, проследимост и проверки на онлайн търговците и по-голяма прозрачност на алгоритмите, използвани от платформите. Те ще трябва да споделят с потребителите използвани от тях за препоръчване на съдържание и да се откажат от т.нар. тъмни модели, чрез които манипулират избора на потребителите, като ги примамват да предоставят лични данни на онлайн компании.

   Забранява се и целева реклама, насочена към деца или базирана на чувствителни данни като религия, пол, раса и политически възгледи.

   За много големите онлайн платформи и търсачки с над 45 млн. потребители месечно се предвиждат задължения за предотвратяване на системни рискове като разпространение на незаконно съдържание, засягане на основни права, нарушения на изборния процес, насилие, основано на пола или рискове за психичното здраве.

ЕС си поставя амбицията да въведе при тях независими одити, както и проверки на случаен принцип за съдържанието, което се качва на техните платформи.

           Бизнес потребителите

Законодателството за цифровите пазари предвижда да наложи промени в бизнеса на компаниите, изисквайки от тях да направят своите услуги за съобщения оперативно съвместими и да предоставят на бизнес потребителите достъп до техните данни.

   Бизнес потребителите ще могат да популяризират конкурентни продукти и услуги на платформа и да постигат сделки с клиенти извън платформите.

   На компаниите няма да бъде позволено да предпочитат собствените си услуги пред конкурентите или да не позволяват на потребителите да премахват предварително инсталиран софтуер или приложения, две правила, които ще засегнат силно Google и Apple.

            Слабите места

   ЕС ще разчита на работна група, която да следи за отклонения, но експертите смятат, че тя ще е недостатъчна, за да гарантира прилагането на правилата и те ще останат само на хартия.

   Двете книги с правила за Big Tech се основават на опита на ръководителя на ЕС по антитръстовите правила Маргрете Вестагер с разследванията на компаниите. Тя е създала работна група на DMA, към която се очаква да се присъединят около 80 служители, което според критиците е недостатъчно.

   "Алармирахме миналата седмица с други групи на гражданското общество, че ако комисията не наеме експертите, от които се нуждае, за да наблюдава практиките на технологичните гиганти на пазара, законодателството може да бъде затруднено от неефективно правоприлагане", каза заместник-генералният директор на Европейската организация на потребителите BEUC Урсула Пачл.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha