Почти четири месеца след началото на инвазията в Украйна, европейските нации все още внасят огромни количества руско гориво.
Досега този месец континентът е получил близо 14 милиона барела дизелово гориво от страни, които са били част от Съветския съюз, според данните на Vortexa Ltd., събрани от Bloomberg. Това е сравнително ограничен спад от предвоенните нива по-рано тази година и по-голямата част, ако не и цялото, от това гориво произхожда от Русия.
Разбира се, премахването на руския дизел от европейската верига за доставки е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Страната все още остава най-големият външен доставчик на Европейския съюз, дори след началото на войната. Покачващите се цени и изключително стесненият глобален пазар също без съмнение затрудняват отказването на гориво, откъдето и да е то.
Вносът в Европа по море на дизелово гориво от пристанища в страните от бившия Съветски съюз непрекъснато намалява от началото на войната в края на февруари, намалявайки от месец на месец и на годишна база през март, април и май. Но въпреки че спадът е стабилен, той не е рязък: Русия все още е отговорна за повече от половината от вноса на дизелово гориво в Европа през май, много повече в сравнение с други доставчици от Близкия изток и Азия, според данните на Vortexa.
Спадът също изглежда е намерил дъно, като средният дневен внос в Европа през първите 20 дни на юни е по-висок от средния за май. Вносът за този период е бил около 13,75 милиона барела, достатъчно, за да отговори на търсенето на Обединеното кралство за приблизително три седмици.
ЕС одобри забрана от началото на следващата година за закупуване на рафинирани петролни продукти от Русия, доставени по море. Справянето с последиците от тази загуба на доставки не бива да се подценява: основният европейски фючърсен договор за дизелово гориво достигна рекордна премия спрямо суровия петрол в понеделник, според данните на Bloomberg. И това е докато милиони барела руско гориво все още пристигат всяка седмица.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай